[recenze] Star Trek: Napříč filmy

Nikdy sem nebyl moc trekie. Popravdě, často sem si ze Star Treku spíš utahoval, i když ten old-school SF styl se mi docela líbil (pokud nevíte, o čem to mluvím, tak jste viděli jen ty příliš nové). Nedávno jsem se při příležitosti resetu série hecnul, dal sem si maraton původních filmů a své dojmy sepsal kamsi do diskuse; myslím, že teď kolem premiéry třetího stojí za to udělat jim trochu promo, protože ty nové (dva) v porovnání s nimi za nic moc nestojí.
Článek vložil sirien | CC Attribution

Star trek I: The Motion Picture

Tohle byl velmi zajímavý kousek. Začnu ale odjinud - Kubrikova Vesmírná odysea. Vzpomínáte, jak jsem v diskusích mnohokrát napsal, že některé slavné filmy jsou zbabrané zpatlaniny a lidi je obdivují, jen protože jsou snobové a nedokáží přiznat, že něco od Velkého Autora by mohla být hrozná konina? No tak Vesmírná odysea je příšerná konina a Kubrik je úděsnej frankofilně-artový patlal, co mě tou splácaninou zvládnul unudit k smrti ještě než se děj dostal na Měsíc. Ten film si nezaslouží špetku kreditu co má a jeho autor taky ne.

Tenhle Star trek je "Vesmírná odysea done right". Tak nějak. Samozřejmě to nemyslím jakože by to byl remake nebo podle obdobné předlohy, ale žánrová podstata toho filmu je stejná a narozdíl od té Kubrikovy uspávačky ten film funguje jako film. Podobně jako (Clarkova, knižní) Vesmírná odysea se obloukem vrací v určitém kontextu k podstatě lidskosti a míjí tak pole filozofie (díky Spokovi i ve vedlejší charakterové linii, nejen v té hlavní). Což samozřejmě znamená, že to není tak úplně totéž, co seriálový Star trek (spíš naopak mi přijde, že se autoři záměrně odklonili k něčemu stylově odlišnému), přesto si ale dál nese mnohé jeho atributy, aniž by se seriálové předloze zpronevěřil (třeba osobnosti hrdinů).

Přišlo mi, že vzhledm k žánru hodně zapracoval zub času, přesto jsou i dneska ty efekty a vizuály velmi dobré a přesvědčivě působící. Tempo je samozřejmě pomalejší, ale nikoliv nekoukatelně pomalé (a můj dojem byl spíš že to je dané dobou, než nějakým "záměrem").

Jestli se vám film bude líbit (pokud nejste hardcore trekie) záleží především na vašem vztahu k hard-SF "staré školy", spíš než na vašem vztahu k (seriálovému) Star treku.

MODERN BS&VISUAL CRAP DETECTOR: Nula, zcela bezpečné. (Naprostá absence moderních nešvarů jako křiku a pobíhání okolo, přesměrovávání energií a teenagerských laserových diskoték ve snaze vykreslit nějaké "bitvy").

Star trek II: Khanův hněv

Absolutně odlišný od předchozího, z filozofičtějších a hard-sf témat a provedení otočka o 180° k plnocennému akčnímu filmu, kde se střílí, plánuje, střílí, piklí, taktizuje a střílí. V tomto směru mnohem seriálovější. Ostatně - má i původně seriálového záporáka, že.

A záporák stojí za to, včetně své "družiny". Sice ho nehraje Cumberbatch, ale na druhou stranu tomu herci dali slušnej scénář k hraní. Z příběhového film hlediska vůbec funguje excelentně. Co bych především vypíchl jsou na svou dobu velmi překvapivě nadčasové vizuály. Můstek Enterprise mi přišel i přes old-school přepínátka uvěřitelnější, než ten z nových filmů, stejně tak i efekty (výbuchy, střelba...) byly uvěřitelnější a i přes dobu provedení a tomu adekvátní vzhled tak nějak hezčí a patřičnější (a smysluplnější). Což je zároveň dobrá vizitka tohoto filmu a zároveň naprosto děsivá vizitka filmů nových.

Vesmírné souboje (nejen vesmírné) jsou suprové. Žádné 30 minutové sledování barevných světýlej mezi lodičkama za doprovodu "vzum, pfíí, vzum, pfíí" - naopak poměrně dramatické sekvence plánování, vyhrožování, taktických rozhodnutí, která jsou následně vykonána v relativně dost krátké bojové sekvenci přestřelky, kterou opět následuje nějaké další plánování, vyjednávání. Všechny ty taktiky a plány dávají smysl a jsou mnohem uvěřitelnější, mnohem sympatičtější a hlavně mnohem oduševnělejší způsob provedení vesmírných bitev. A v neposlední řadě mnohem napínavější, než sledovat, jak na už 5 minud barvičkama odstřelované Enterpreise Reiker zařve něco jako "převeďte nějakou energii odkdsi kamsi", aby Enterprise vydržela dalších 10 minut vzájemného světýlkování.

Po shlédnutí Khanova hněvu jsem šel a strhnul jsem na CSFD hodnocení nových ST filmů o hvězdičku dolů a mé mínění o nich dost kleslo. Prostě protože. Protože tenhle film měl logickou dějovou linii a dával smysl, protože jeho herci uměli hrát, protože bitvy stálo za to sledovat bez přetáčení a mnoho dalšího. V podstatě po prvním a druhém filmu jsem konečně pochopil, proč je Star trek tím kultem, kterým je.

MODERN BS&VISUAL CRAP DETECTOR: Nula, zcela bezpečné.

Star trek III: Hledání Spoka

Poté, co fanoušci neunesli, že Spok umřel (ou, hups, spoilers... ale víte co, ono po těch letech co víte, že tam pak je, byste jim už stejně nesežrali, že tam nebude) vznikl tenhle film. Původně jsem se bál, že to bude hrozně laciné...

...ale není. Tehdejší scénáristé totiž ještě znali své řemeslo a tak postavili film na jiné zápletce než "hej, Spok žije!" a vytvořili příběh, který by fungoval jako film, i kdyby Spok už nežil - následně Spokovo oživení vložili do filmu jen jako "vedlejší důsledek" hlavní zápletky... tzn. film funguje sám o sobě, něco se tam děje, má to nějakou vlastní strukturu atd.

Ale co si budeme nalhávat - je to z těch slabších kousků, předchozímu ani následnému se to nevyrovná. Na druhou stranu nelituju, že jsem na to koukal a běžet to znovu, tak se asi i rád kouknu znovu.

Za pozornost stojí, že to je první film režírovaný Nimoyem (Spok) a jeho výkon v tomto směru hodnotím jako velice dobrý.

Star trek IV: Cesta domů

Jeden z nejslavnějších Star treků, pokud se nepletu, minimálně u nás. Stojí za zmíňku, že II, III a IV se odehrávají v krátké řadě za sebou (jakože mezi nimi je jen pár týdnů času). Zápletkou docela dost "typicky Star trekovské" ve smyslu sedící k seriálu, ale rozhodně filmové provedení. Oproti předchozím filmům tam je humorný odstup a takový lehce parodický nadhled, ale velmi odměřený, takže ten film doslova baví, ale přitom sám sebe ani Star trek jako takový nezesměšňuje.

Popravdě úplně nevím moc co k tomu dodat. Je tam cestování v čase Star trekovsky nerušícím způsobem (tj. "whatever just take it" mód, který mi osobně docela vyhovuje), hercí hrají opět výborně, má to scénář, který má zápletku, děj, nějaké zvraty, napínavost...

Mimochodem za pozornost stojí taková malá "legenda" (ale podle všeho snad i fakt pravdivá), že žena, které se na křižovatce zeptají, jestli neví, kde najít nukleárně poháněné lodě, není herečka ani komparz, ale náhodná okolojdoucí - omylem se tam nachomýtla a když se jí v těch ST uniformách takhle zeptali, tak jim prostě odpověděla a šla dál. Poté, co scénu odklapli a došlo jim to, se rozhodli jí tam nechat, takže za ní museli běžet po ulici, aby jí nechali retrospektivně podepsat smlouvu.

Potěšilo mě, že i přes pro-ekologické pozadí zápletky ten film není moderní laciná pro-eko nalejvárna.

Opět Niemoyova režie a je vidět, že s kvalitním neprvoplánovitým scénářem se dokázal jako režisér vytáhnout ještě víc, než předtím.

Star trek V: Nejzazší hranice

A tady poprvé narážíme. Tenhle film nefunguje. Má teoreticky všechno, co by měl mít, ale prostě to nějak nepasuje dohromady. Něco tomu chybí, nebo tam něco neni správně. Shatnerova (Kirk) režije tomu prostě něco nedává, ale možná to je i ve scénáři - ten film prostě působí jako shluk různejch námětů, asi jako když naházíte všechny ingradience do salátu, ale zapomenete to pořádně promíchat, aby z toho skutečně vznikl salát. Celkově ten film by mohl být dobrý (ne tak dobrý jako II nebo IV, ale klidně tak dobrý, jako III), kdyby ho někdo udělal pořádně.

Je tam fakt stylovej záporák (i když jeho původ a vazba na Spoka mi přišla zbytečně křečovitá a tak nějak zbytečná), má to docela dobrou zápletku a námět... ale prostě to skřípe. Mimochodem, mám takové podezření, že tam bude nějaká vazba na pozdější Firefly - první část toho filmu je taky western ve vesmíru. Až na to, že narozdíl od Firefly působí tak nějak nepatřičně.

Star trek VI: Neobjevená země

Tohle je můj favorit mezi všemi. Je to seriálový Star trek (původní seriálový Star trek, teda) v plně filmovém pojetí, je to zároveň akční a zároveň tak trochu detektivně-thrillerové, má to sympaticky temnou atmosféru, hodně momentů, kdy mají herci příležitost něco hrát, inteligentní zápletku a další věci.

Věcně to asi není nějak zázračně lepší než Khan nebo Cesta domů, ale má to takovou esenci všeho dobrého na Star treku - pátrání, boj, diplomacii, ideály, zrádce... Je to VELMI úctyhodné ukončení kariéry Staré Generace.

Stále platí, že desing a efekty jsou lepší, než v nových filmech. Vzhledem k novějšímu datu a štědřejšímu rozpočtu dost možná nejlepší vůbec (pokud se bavíme o tom, jak to sedí a jak to je použité a ne o řemeslné dokonalosti toho, jak na sebe lodičky třicet minut házej světýlka), i když osmička mu v tom minimálně konkuruje (otázka vkusu, nejspíš).

Star Trek VII: Generace

Tenhle film mě vysloveně zklamal. A hned několikrát. Zaprvé je samoúčelnej ve své snaze propojit Starou a Novou generaci (Kirka a Picarda). Zadruhé to dělá mizerně - Nejdřív sledujeme 40 minut Kirka, pak sledujeme hodinu Picarda a na konci se ty dva potkaj... aby jako dva slavní kapitáni Enterprise spojili síly při laciné rvačce na nějakém pitomém kusu skály na nějaké planetě? Vážně?

Zápletka nedává smysl a to hned ve více než jen jednom směru. Hlavní záporák je šedonudnej a jeho plán má logickou díru jak vrata (myšleno: i kdyby mu vyšel, stejně mu nebude fungovat. Navíc... spoilers a spoilers atp., ale prostě to je děravé jak řešeto).

Celkově film, který je ztráta času (i když skalní fanoušci tam brečej dojetím, jak tam Data poprvé použije emoční čip - což ale aby fungovalo si naprosto prvoplánovitě vyžádá, aby Picard zrovna samoúčelně truchlil za nějaké zemřelé členy rodiny a tahle cyklická "logika" tam působí jak pěst na oko), efektivně to spíš působí jako pár slabších dílů TNG (Picard) seriálu stláskanejch dohromady + Kirk z nutnosti.

MODERN BS&VISUAL CRAP DETECTOR Malá přítomnost, mírná hrozba. (Kupodivu ne tak moc, jak jsem čekal. Samozřejmě, změněný design nové Enterprise už prostě nějak... nicméně takové ty největší zoufalosti tam nejsou. Pokud odhlédneme od faktu, že všechny old gen ST filmy měly kompaktní zápletku co dávala smysl, zatímco tady to už je hromada pitomostí na jedné hromadě.)

Star trek VIII: První kontakt

A TOHLE je druhá špička celé série, která se u mě řadí hned vedle Undiscovered country. Opět esence star trekovosti, záporáci jsou vděční Borgové, herci mají příležitost i něco zahrát, kompaktní příběh (opět "whatever style" cestování v čase btw., nicméně do pro nás stále ještě budoucnosti), správná míra nějaké akce, plánování, dramatu (a to silně hned u dvou postav - Picarda a Data). Tenhle film mi ukázal, že i Nová generace má potenciál k tomu, aby se s ní vyprávěl kvalitní SF příběh. Bohužel, je to také jediný takto dobrý film s Novou generací, což je dost škoda. Možná bych vytknul malou nevyváženost ve scénáři (linie Picarda a Data má mnohem víc dramatu a prostoru než Reiker a ostatní), ale dá se to přežít.

Mimochodem, režii měl Frakes (Reiker), což možná trochu vysvětluje, proč tam měl Reiker zdánlivě méně prostoru.

MODERN BS&VISUAL CRAP DETECTOR: Stopová přítomnost, lehká hrozba. (V zásadě - ty vesmírné bitvy už jsou trochu víc grafické, ale ještě ne tak moc, aby mi to vadilo, protože to nepřebíjí ostatní prvky, stále se v nich i taktizuje a dělají nějaká smysluplná rozhodnutí a vydávají se logické a dramatické rozkazy atp., tzn. není to jen samé "přesměrutje neurčité množství energie z X do Y")

Star trek IX: Vzpoura

Tenhle film je tak nějak divnej. Přišlo mi, že to je film, co udělali, protože neměli lepší námět a potřebovali udělat film. Vzhledem k vnitřní dynamice děje, střídavé gradaci a zlomům v příběhu to působí dojmem, jakoby to byl seriálový trojdíl - což dost možná původně i byl. Bohužel, v podobě toho trojdílu uvnitř seriálu by to asi fungovalo o dost líp, než takhle ve filmu.

Celkově to jako není špatné, ale není to ani žádný zázrak. Zápletka by byla mnohem zajímavější, kdyby byl na scéně Spok (řeší se tam otázka dobra pro větší počet lidí a ta sestava v Nové generaci s eticky Kantovským Picardem bez protikladu (jako byl v původní sérii Spock vs. McCoy) to nezvládá nijak moc rozebrat). Popravdě moc nevím, co moc víc k tomuhle dodat.

MODERN BS&VISUAL CRAP DETECTOR: Stopová přítomnost, lehká hrozba. (Efektivně jako u předchozího, vesmírné bitvy jsou víc grafické a trvají déle, ale v tomhle případě je to ospravedlněné dramatičností, protože paralelně probíhá jiný děj na planetě a docela se to prolíná a dobře se to doplňuje.)

Star trek X: Nemesis

K tomuhle filmu se u mě váže jedna storka - kdysi jsme ho viděli poprvé na Festivalu fantazie s Arfim, dnes profi filmařem, který mě vždy považoval za filmového barbara a negramotu a dával mi to vždycky sežrat. Předtím jsme od různých trekies dostali děsnou nalejvárnu toho, jak boží film to je. Sedíme, koukáme na dobíhající titulky a já konečně překonám nejistotu a překousnu fakt, že se mi asi zas vysměje, nakloním se k Arfimu a ptám se:
- "Hele, asi mě zas budeš mít za totálního filmovýho idiota, ale můžeš mi prosímtě říct, o čem ten film sakra byl?"
Od Arfiho začne vyzařovat takřka hmatatelné hrobové ticho a já si říkám, že sem nejspíš minul něco, co mi vživotě nezapomene. Po skoro minutě dostnu odpověď pronesenou se stínem úžasu v hlase:
- "Tyvole Tukane, nemám nejmenší tušení."

Takže, s odstupem mnoha let: Pár herců odehrálo nějaké dobré scény, efekty jsou určitě zdařilé, Enterprise vypadá fakt hrozně stylově... ale film za nic moc nestojí. Jako není to přímo fail, ale prostě to není ani nic extra. Pokus filozofovat nad podstatou lidské identity zoufale selhává a záporák vyznívá mnohem víc jako trapně se ospravedlňující loser než jako vnitřně rvaný dramatický antagonista.

Zápletka filmu není špatná, špatné je její provedení ve scénáři. Film navíc trpí několika fatálními chybami, mezi jinými svou křišťálovou průhledností a následně absolutní trapností na téma "zabijeme postavu, ale nebojte, hned vám jí vrátíme".

MODERN BS&VISUAL CRAP DETECTOR: Střední přítomnost, reálné riziko občasného znechucení.

Rozeberu to trochu víc, protože to co se lehce objevuje tady je předzvěst mnoha věcí, které pak naprosto nesnáším na pozdějších Star trecích (vč. seriálů): V tomhle filmu už je toho světýlkování ve vesmírných bitvách víc, než by se hodilo. Vesmírný souboj ztratil drama, sice se tam místy stále objevují smysluplné manévry a rozkazy, ale zároveň už tam má příliš samoúčelného prostoru přesměrovávání energií a náhodné výkřiky číslíček s procenty kolem nějakých štítů. Tady to ještě zvládají jakž takž zabalit (někdo vykřikne že štít někde je na X%, Reiker rozkáže obrátit loď opačnou stranou...) ale už také ne všude, sem tam se něco někam sesměrovává a prostě pokud na obrazovce není "available power left" počítadlo, tak mají postavy té energie stále pomyslné nekonečno scénáristovi svévole a fakt to dramaticky nepůsobí. Sorry za B+I, ale tohle je věc, která se v novějších Star trecích začala děsivě rozmáhat (přímo i přeneseně) a děsně mi to vadí. Zároveň ten závěrečný "zvrat" s tou postavou a jejím "nenávratem" už taky dost smrdí "novou školou" (resp. odlfláknutou scénáristikou s přesvědčením, že efekty a kchůlnes to zachráněj).

Star trek XI: Star trek

Shit. Zápletka nedává smysl, herci neuměj hrát, Kirk je parodie Cruise z Top Gunu a celá posádka je jak parta mladých modelů z reklamy na hadry - kdokoliv jehož věk začíná "3" nebo vyšší je očividně v důchodu a lodě se teď svěřují partě rozzívenejch fracků. Přítomnost Nimoye jen podtrhuje, jak blbě je ten film obsazenej. (A bohové co to je za pitomou módu kurvit záběry umělejma světelnejma zábleskama na kameře? To jako víc Apple-style třpytek, víc sci-fi nebo co?)

Ne, zcela vážně - původní Kirk byl sice "střelec" co používal riskantní taktiky a občas si vykládal rozkazy dost vágně, ale pořád to byl zodpovědný kapitán, který věděl, co dělá a který zvažoval přínosy proti rizikům, bral ohledy na svou posádku, misi, principy atp. Pokud máte dobrodružnější povahu, klidně byste s ním šli létat vesmírem. Tenhle nový Kirk je jeho totální antiteze - nezodpovědnej magor co o ničem nepřemýšlí a jen se vrhá přímo vpřed, jakoby byl sjetej koksem.

MODERN BS&VISUAL CRAP DETECTOR PŘEKROČENÍ TOXICKÝCH LIMITŮ!!! Vysoká pravděpodobnost těžké nevolnosti. Celý film jen něco svítí nebo bliká, manévry nedávají smysl.

Star trek XII: Do temnoty

Ano, do temnoty. Přesně tam se celá filmová série vydala.

Zápletka dává o něco víc smyslu, ale to je tak všechno. Herecké výkony jsou katastrofální, s výjimkou Cumberbatche, který je jako vždy awesome - jenže filmu to paradoxně ubírá, protože kontrast mezi ním a ostatními - asi takhle, můj dojem z filmu byl "Cumberbatch hraje ve filmu s partou voskovejch figurín". Přehrává ostatní tak děsivě moc, že ten kontrast je cítit i ve scénách, kde Cumberbatch není, což je fakt špatné.

Další problém je stejný jako u 302: kvůli "úžasnému" scénáři, jehož úžasnost je dál podtržena Cumberbatchovým podáním Khana, je vyznění celého filmu cca: "Federace snaží jebat Khana do řiti nejhorším a nejkriminálnějším možným způsobem, ten se tomu brání a snaží se zachránit nevinné lidi, na kterých mu osobně záleží a s nimiž Federace zachází doslova jako teroristé s rukojmími, a "hrdinný", plochý a nezajímavý záporák Kirk nakonec Khana semele a umožní tak Federaci mocně zahladit průsery, které udělala, jakoby se nic nestalo". Strana, kterou film celou dobu prezentoval (neúmyslně, ale přesto) jako morálně v právu, prohrála proti straně, která se chovala jak volnočasovej kroužek nejhorších záporáků. A nejsem sám, kdo si toho všimnul. (pozn.: od doby co sem tohle původně sepsal jsem došel k závěru, že se z téhle šablony smysluplného záporáka a záporného klaďáka stává bohužel docela dost standard.)

Vesmírné souboje jsou úplně o ničem. Enterprise je hnusná. Ta druhá ještě víc, než ta první. Všechno svítí tak moc, že sem rád, že nejsem epileptik. Skutečnost, že Star trek zcela rezignoval na jakoukoliv SF a začaly se tam natvrdo používat termíny jako "nevím jak to funguje, prostě sem tě zachránil superkrví" (doslovná citace, +-) je jen poslední hřebíček do rakve.

MODERN BS&VISUAL CRAP DETECTOR PŘEKROČENÍ TOXICKÝCH LIMITŮ!!! Vysoká pravděpodobnost těžké nevolnosti.

Star trek XIII: Do neznáma

...podle podtitulu se hodlají vydat ještě dál, než v předchozím filmu, na což už asi nemám žaludek (minimálně ne na to abych za to platil v kině). Předpokládám, že to naváže na čvachtání v žumpě předchozích dvou. Pokud se octnu v náladě, že si budu potřebovat záměrně pročistit zažívací systém velmi násilným způsobem, tak sem pak dopíšu přesnější dojmy.

Povšechně kvantifikované hodnocení:

Někteří lidé mají rádi čísílka, tak abych tomu případně dodal kontext, tak za sebe to vidím nějak takhle:

80% - 01: The Motion Picture
80% - 02: Wrath of Khan
65% - 03: Search for Spok
80% - 04: Voyge home
50% - 05: Final frontier
85% - 06: Undiscovered country
40% - 07: Generations
85% - 08: First contact
60% - 09: Insurrection
55% - 10: Nemesis
30% - 11: Star trek
20% - 12: Into Darkness
??% - 13 Beyond

Existovala legenda, že vyjma jedničky u ST platí, že sudé jsou dobré, liché špatné. Tahle oscilace podle mě platila tak nějak spíš v relaci lepší / horší než dobré / špatné někde mezi 2 a 9. Obávám se, že skutečně kvalitní Star treky budou už navždy ty, které byly dřív - tj. 1, 2, 4, 6 a z Nové Generace 8.

PS - add: U nových Star treků se často srovnávalo se Star Wars. A oprávněně. Nicméně zatímco někteří to vidí jako pozitivum, já naopak - mám rád Star Wars a "jejich styl" mi nevadí - ale myslím si, že Star Wars styl by měl zůstat u Star Wars a Star treku by naopak prospělo, kdyby držel ten svůj.

Článek vložil sirien | CC Attribution 24.08.2016