Boj, jak na to?

Aneb jak to nechat všechno potřískat a pořád vypadat jako dobrý Dungeon Master.
Napsal Quentin
Ať si říká kdo chce co chce, bez pořádného boje je dnd jako když "mrdá a nemá kulky". Každý správný dračákista vám rád vysvětlí, že jejich družinka je plná skillerů, protože už vůbec nebojujou a všechno řeší hlavou a diplomaticky (zjevně ještě nepotkali hladovou wyvernu). My wargameři, agresoři, šermíři a hlavně líní DMové víme, že boj je úžasný nástroj k zakčnění hry, aniž by jsme narušili příběh, právě naopak. Nemluvě o tom, že v generic fantasy, high fantasy, středověku nebo sword and sorcery je zkřížení čepelí vyloženě žánrová nutnost.
Jak na to ... vzhledem k mé slohové zručnosti a omezenému času v pracovní době to vezmu jen v bodech.

Houserules pro 3,5e

Začneme tím, že na první úrovni přidáme do základních Hp namísto bonusu odolnosti celé hodnocení atributu (tzn. fighter na první s 16kou Constitution nemá 13Hp ale 26Hp); na dalších úrovních zvedáme normálně.
Pro zjednodušeni a zintuitivnění popisu si Hp rozdělíme na polovinu, jednu nazveme "životy", druhou "stamina". Stamina představuje výhody/nevýhody, únavu, nedůležitá nebo dočasná zranění apod. Naopak životy představují fyzické zdraví, zásahy do životů už jsou skutečně krvavé zranění (mám pocit, že ve 4e už to tak je defaultně).
Staminu resetujeme před každým řádně odděleným bojem (pro rulelawyeri můžeme doplňovat lvl/hod).
Životy doplňujeme podle pravidel (pro uvěřitelnost možno i pomaleji).
bezvýznamná poznámka - napište si na začátku boje jména postav a hod na iniciativu v pořadí, jak půjdou za sebou, vážně to pomáhá.

Bojiště, nepřátelé a dynamické scény

Jako DM popusťte uzdu fantazii a inspirujte se v přípravě boje akčními filmy nebo rovnou pulpem. Prázdná místnost nebo volné pole není dostatečně zajímavé bojiště (pokud nemáte nějaký speciální záměr). Doporučuji dát hráčům i nepřátelům možnost využití prostředí, jak jen nejvíc to půjde.
Bojujte na více frontách. Když postavíme bandu plechu proti paladinovi a barbarovi, tak se bude chudák rogue nudit. Dejte mu třeba nějaké střelce na střechu, ať má ke komu lézt a koho podřezat.
Dokonce se osvědčilo při rozdělení družiny skákat ze scény do scény jako to dělají třeba ve star wars, kde běží na konci filmu alespoň dva boje najednou. Střih by se měl dávat do zlomových momentů, jako je první krev, první mrtvý, příjezd posil apod. (rychlé prostřihy samozřejmě mají uplatnění i mimo boj; nakonec se skrze ně dá i zjistit, jak se vaše hra líbí - když se ten, kdo není na řadě, baví, hltá děj s ostatními a nečmárá jen po character sheetu, tak máte vyhráno).
Neklonujte potvory z manuálu; 20 úplně stejných goblinů, kteří připochodují jak kuřata na porážku, omrzí už při druhém střetnutí. Používejte slabé a silné potvory najednou, zapojujte castery, letecké příšery a summony. Možná vám přijde zbytečné proti družině na 6té úrovni dávat 30 goblinů, protože postavy téměř nemůžou zranit a sami padají jednou ranou, ale v kombinaci s orčím šamanem a skalním obrem vytvářejí dojem pořádné bitvy a vůbec nevadí, že nejsou pro postavy challenge, ty budou mít co dělat s obrem.
Příklady bojů
  • nekromancer a jeho dva černí rytíři na hřbitově (summon mnoha zombií a skeletů, černá magie, spirited charge)
  • bitva s kouzelníkem v jeho obří knihovně (lezení po regálech, schody, žebříky a všude mnoho vyvolaných elementálů)
  • lodní bitvy (nothing more to say)
  • útěk z města na koni (boj za jízdy, na střeše kočáru, střelba ze strážních věží, zátarasy, jumpy)
  • letecké boje na dracích, grifonech (střelba, pády, fly-by attacky, zachraňování na poslední chvíli)
  • probíjení se palácem (v patách městská stráž, před sebou hradní stráž, balkony, závěsy, kruhová schodiště)
  • ...dá se toho vymyslet mraky (a všimněte si, že v mnoha bojích se použijí i skilly)
Nezapomeňte, kouzlit, chargovat, flankovat, sneakattackovat, sunderovat, graplovat, bull rushovat ze schodů atd.
Hrajete RPGčko, takže jako free action nadávejte, řvěte, pokoušejte se vyjednávat, vzdávejte se, utíkejte, zuřte, propadejte krvavým šílenstvím nebo se smilujte nad ležícím nepřítelem.

Popisy, krev a údiv

Každý hod se musí popsat, jinak nezpestřil scénu. Nešetřete krví, střevama, končetinama a hlavně nábytkem; rozšvihejte v boji všechny židle, skříně, lampy, rozlijte olej, všechno zpraste a podpalte. Zapomeňte na realitu, greataxe přesekne sloup, obouruční kladivo zboří chalupu, rapírem se dá i v boji vyseknout do košile podpis.
Do hraní role patří i bojový styl. Zamyslete se nad tím, jestli jste konzervativní a čestný rytíř nebo prohnaný pirát, zamyslete se, jestli chcete spíše italskou školu šermu nebo nějaké čínské wushu, a podle toho hrajte a popisujte.
Po boji je dobré udělat rekapitulaci, kdo leží, kdo stojí, něco jako "Klečíš mezi kusy rozsekaných zombií a v ruce svíráš amulet k otevření cel spolubojovníků. Mitrli bohužel zase na poslední chvíli utekl tím teleportem skrz zrcadlo."

Informace a příběh

Když už se rozmyslíte, že zabijete hodinu herního času bojem, tak se zamyslete, k čemu krom zabití času to bude. Boj musí znamenat buď zvrat v příběhu, předat důležitou informaci nebo vnést do děje.
Nejspíše časem ještě doplním. A omlouvám se za nespisovnost a chyby.
Napsal Quentin 28.05.2008
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 33 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.14147782325745 secREMOTE_IP: 18.191.88.249