Já ještě k tomu pískovišti zaprudím:
1) Kdysi dávno, když jsem byl skoro ještě na pískovišti, tak jsme tomu říkali mapa nebo svět.
Taky jsem později občas použil termín volná plocha, čili možnost jít kamkoli, aby se to odlišilo od labyrintu, kde se cesty a potažmo děj nějak složitě větví, a linie, u které je časté a někdy důvodné podezření s railroadu.
2) Pokud se z nějakého důvodu musí říkat volné ploše sandbox, nic proti tomu. Ale ten písek v tom názvu poněkud mate; u nás jsou třeba na volné ploše města a vesnice (ona je to mapa Evropy, vlastně). Taky by tam mohl být les a nebo pole. Proč písek?
3) Naprostá záhada je, jak se sandbox vlastně tvoří a jaká je logika hry. I na volné ploše může být předpřipravený příběh, který je vlastně railroad. Sandbox popsaný Bajem se jeví být pravý opak - nic moc na něm být připraveno nemá. Když jsem ale někde poznamenal, že to je jako náhodná mapa v CRPG, které mívají jisté mouchy, bylo mi řečeno, že to není náhodné. Jiný řečník pravil, že to má vnitřní logiku jako normální krajina, která vskutku není náhodná. Pak se ale ukázalo, že na té krajině s "vnitřní logikou bez ohledu na hráče" musí být občas jemné manipulace, aby se to dalo hrát a aby se třeba zabránilo náhodné smrti. Zkrátka, čím víc to pozoruji, tím víc mi to připadá jako normální mapa, popsaná třeba v DrD pro pokročilé skoro před dvaceti lety a nějakým klonem DnD zřejmě před čtyřiceti. Zkrátka, to, co se hraje asi nejčastěji v RPG vůbec.
4) Základní dilema je, že čím víc necháme svět na pokoji, aby se rozvíjel sám, náhodně či s vlastní logikou (město je u ústí řeky do moře a tak podobně), tím víc hrozí, že to bude nuda na pískovišti. Reálný svět totiž není právě strhující místo. Pokud má být pískoviště zajímavé, je na něm třeba něco začít podnikat; stavět hrad a kopat tunel; případně svést bitvu s enemíky. Což znamená do světa uměle (byť třeba decentně a nenápadně) zasahovat. Čímž je původní idea sandboxu poněkud nahlodána a můžeme vést marnou debatu, jestli je to ještě je sandobox, nebo něco jiného.
5) S tím oldschoolem je to podobné; popsaný způsob hry na volné ploše se zřejmě provozoval už nějaký pátek (my ho provozujeme od poloviny devadesátých let). Oldschool je to v tom, že se to dělá už dost dlouho? A když se tím začalo, byla to newschool? A nebo jsem vedle a jedině možný oldschool je linie v dungeonu? Je to oldschool, když tam nejsou žádné potvory a jen lidé? Je to oldschool, když tam nejsou rasy? Smí se lítat ve vesmíru? Otázky, samé otázky...