Vojtěch píše:
Myslíš, ze je to mechanicky až takové zvěrstvo?
Mechanicky ne, mechanicky to je (zdá se) ok.
Co do simulační logiky hry a korespondence s reálnou podobou boje to je zvěrstvo přímo nechutného rozměru.
Myslím, že jsem to tu už párkrát vysvětloval (ale možná to bylo jen na přednáškách na conech, nevím teď): Dvě zbraně nejsou separátní entity. Dávat dvěma zbraním dva útoky nebo útoky na dva cíle je ještě horší kravina než dávat unarmed combatu dva útoky na dva cíle (protože máš přece dvě pěsti, ne? A hele, ještě máš kolena, tak to jsou hned čtyři útoky na čtyři cíle, he?) - ještě horší, protože unarmed combat je samozřejmě co do výměn o hodně rychlejší (čím kratší distance, tím rychlejší výměny - výjimkou jsou snad jedině zákeřné zbraně jako nůž, bodec, boxer... které fungují na vzdálenost ruky+pár centimentrů, ale rázně zvýší efektivitu, takže velmi rozšíří repertoár smysluplných možností...)
Prostě:
- Máš jen jedny oči, které ostří do relativně úzké výseče.
- Máš jen jeden mozek, který má kritické problémy s multitaskingem, o nějakém multiprocesingu se nedá moc mluvit.
- Máš sice dvě ruce, ale narovinu - většina lidí má problém s koordinací na offhand, natož s koordinací pro obě ruce naráz při plnohodné paralelní činnosti, o paralelní a odlišné činnosti ani nemluvě (schválně si zkus na offhand ovládat myš a proklikávat náhodné linky na wikipedii a primární rukou psát vždycky první tři slova na která Ti po přepnutí stránky padnou oči a dělej to NARÁZ - a to jsou pořád ještě relativně související činnosti.
- Máš jen jedno těžiště a jen jedno momentum.
- Máš taky jen jednu kostru, která Ti umožňuje jen jednu orientaci postoje.
Dvě zbraně se používají jako jedna zbraň, tečka. S oběma naráz vedeš jeden útok, na jeden cíl. Ten útok je samozřejmě (pokud teda máš trénink a víš, co děláš - pokud ne, pak jsou dvě zbraně výslovná sebevražda) razantnější, dynamičtější, hůř se s ním něco dělá, má větší psychologický dopad (pokud s těmi zbraněmi vypadáš sebejistě, jinak spíš naopak) atd.
Ale je to jeden útok. Na jeden cíl.
Navenek ty manévry mohou vypadat odděleně. Jednou zbraní prorážíš obranu protivníka (odrážíš mu zbraň z cesty) a druhou po úplně jiném vektoru útočíš. Ale z pohledu bojovníka to je jeden, jeden jediný, dohromady natrénovaný a dohromady vydrilovaný manévr.
Asi jako když prudce předjíždíš tak se spolujezdci může zdát, že jednou rukou podřazuješ, druhou točíš volantem. Ale z pohledu řidiče to je jeden naučený manévr předjetí, který prostě jen obsahuje dvě činnosti - nicméně jejich timing a sladění se musel učit dohromady.
Samozřejmě, natrénování boje dvěma zbraněmi a reálná podoba boje závisí hodně na tom, o jakou kombinaci jde. A to ani ne konkréně, jako spíš co do délky těch zbraní.
Obecně můžeš používat: dvě zbraně stejné délky nebo jednu dlouhou a jednu krátkou zbraň. Můžeš to možná ještě rozdělit na dvě krátké zbraně, dvě střední zbraně nebo jednu střední/dlouhou a jednu krátkou. Tyhle tři mají trochu odlišné "vyznění".
- Dvě krátké (dva nože např.) jsou frenzy dogfight a tam to nejvíc vypadá jako dva separátní nesouvisející útoky (i když nejsou, ten boj je pořád jednotný pohyb, jen je prostě tak rychlý, zrádný a nepředvidatelný, že se ty zbraně míhaj takřka randomě).
- Dvě střední (např. klasické dvě šavle) jsou na pohled nejvíc ujednocené.
- Dlouhá(střední) a krátká (typicky meč a dýka) vypadají nejvíc "technicky" kdy si tou kratší buď vypomáháš, nebo dlouhou prorážíš abys zkrátil distance a krátkou zasazuješ (první) ránu. Tam to nejvíc vypadá jakobys cíleně "manévroval" oběma zbraněmi separátně, ale opět jde o jednotné drily.
Jiné kombinace jsou víceméně hovadiny. Dvě dlouhé zbraně (oblíbené dvě katany) jsou totální kravina, ty zbraně si začnou překážet.
Dál jde taky o vyvážení - zbraně co používáš, zvlášť dvě střední, by měly mít obdobnou váhu (to je už trochu optional, ale mít v jedné ruce těžkou sekyru a v druhé lehký rapír bude dost nepohodlné a bude to rušit rovnováhu) - to samozřejmě neplatí pro dlouhou a krátkou, tam je naopak lepší, když je ta krátká relativně co nejlehčí.
Každopádně - ten boj pak prostě vypadá tak, že se zaměříš na cíl (jako s jednou zbraní - pohledem, myšlenkou), uvedeš se do pohybu (jako s jednou zbraní - pohneš svý jedním těžištěm, dáš svému tělu své jedno momentum...) provedeš vydrilovaný pohyb (útok, složitější manévr, kombinaci naučených separátních pohybů...) a udeříš tak na vybraný cíl (jednou, oběma zbraněmi naráz).
Rozhodně nerozděluješ svou pozornost mezi levou a pravou ruku nebo mezi levý a pravý cíl. Uvědom si, že útok není jen mávání zbraní - je to také pohyb váhy, postoj, kroky, balanc... věci, které nelze rozdělit.
Pokud bojuješ dvěma zbraněmi proti dvěma protivníkům (a umíš to), pak to vypadá stejně jako jednou zbraní - jen máš lepší šance, protože dvě zbraně jsou razantnější (snáz vyřadíš prvního a přeneseš tak dřív svou pozornost na druhého) a dávají lepší obranu (můžeš se bránit na obou stranách, tak trochu, máš nouzovku na druhé ruce - když máš štěstí - když selže první blok...) To je ale tak všechno.
EDIT: jo, a ještě jeden mýtus: Ambidexterita (stranová nevyhraněnost, hnusně též "obourukost") Ti vůbec nijak nepomůže. Já sám jsem ambidexterní a ujišťuju Tě, že to na zmíněné nemá vůbec žádný vliv.
Ambidexterita Ti pomůže se věc naučit. Snáz se naučít manévrovat zbraní na "offhand". Ve skutečnosti se snáz naučít na obě ruce, protože sem tam se stane že něco co Ti nejde na jednu ruku (kterou ze zvyku používáš častějc) se snáz naučíš na druhou a pak ten dril jen zrcadlově přeneseš. Pomůže Ti rychleji se zkoordinovat na obě zbraně naráz. Nemáš "slabší" stranu, takže neprotěžuješ svojí primární stranu (což může možná trochu snížit efektivitu v delším souboji, protože si soupeř může všimnout, že útočíš primárně třeba na pravou ruku tak Tě pak může vymanévrovávat na levou - teda, to je spíš u šermu a tak, tam ale až tak moc nevidim, já se učil současný boj kde je všechno děsně rychlý, takže nějaké šermovačky v armorech nemám vyzkoušené). Ale pořád platí: jeden útok, jeden cíl.