Přemýšlel jsem, jestli to nezpracovat do nějakého článku, ale nakonec to sesumarizuji jen sem:
Minulý týden jsem hrál s hráči tady od nás z Brna jednorázovou hru v 5e v DrD světě Taria (dobrodružství z modulu Pohraničí). Hodně vesnické dobrodružství. Jsou to hodně hráči, co vyrostli hlavně na DrD 1.5, tak jsem to chtěl pojmout trochu víc old-schoolově. V rámci této hry jsem vyzkoušel místo fixního zdatnostního bonusu (+2) používat kostku (1k4) a překvapivě z toho vznikl velmi odlišný herní zážitek. Největší rozdíl byl v používání hodů na ověření vlastnosti, respektive dovednosti. Prve popíši, jak to funguje normálně.
V tradiční hře to funguje tak, že hráči mají vypsané opravy u jednotlivých dovedností (s tím, že u nich mají přepsané opravy použitých vlastností, akorát u trénovaných dovedností mají přičtený zdatnostní bonus). Když se pak hráč chce o něco pokusit, DM obvykle zahlásí, jakou má postava použít dovednost (celkově jich je 18), hráč mrkne do deníku na příslušnou opravu, hodí k20, přičte opravu a nahlásí výsledek. Zapamatovat si 18 hodnot v podstatě nejde.
Když jsme používali zdatnostní kostku, rozdíl byl v tom, že když se hráč o něco chtěl pokusit, oznámil jsem mu, jaké má použít ověření vlastnosti, ne dovednosti. Hráči si místo na dovednosti házeli na příslušné vlastnosti. Výhodou je, že vlastností je jen 6, takže se mi snadněji rozhodovalo, na co si mají hodit. Pro hráče bylo taky snazší hledat mezi 6 hodnotami než mezi 18, respektive později si většina hráčů své opravy vlastností už stejně pamatovala. Hráči si měli jen pamatovat na to, že když se ověření vzahovalo k činnosti, na kterou by mohli uplatnit svou trénovanou dovednost, tak si k hodu přičetli ještě 1k4. Těch trénovaných dovedností není moc, takže to bylo OK. Celá hra se zjenodušila na hody na útok v boji a hody na ověření vlastnosti mimo boj.
Celé to působilo hodně old-schoolově a přišlo mi, že hra byla i svižnější. Opravdu doporučuji vyzkoušet ve vaší hře používání kostky místo bonusu. (Hlavně vy, co máte rádi old-school feeling.) Co jsem ale od začátku zavrhl, bylo použití zdatnostní kostky u opravy k hodu na útok s trénovanou zbraní. Přece jen sečíst opravu k hodu na útok (s už započítaným bonusem +2) + k20 je snazší a rychlejší než sčítat opr. k hodu na útok + k20 + k4. A vzhledem k velkému počtu hodů na útok ve hře tam nevidím moc přidanou hodnotu.
I když to byl jen one-shot na první úrovni, tak připomenu, že pro zdatnostní bonus +3 by se použila k6, pro +4 k8 atd.
Celkově hra působila jako hodně dobře vyladěný oldschool a hráči byli s 5e spokojení. Pro mě bylo příjemné si zase po čase zahrát v jednom povedeném českém settingu.