Ještě před lety, když jsme hrávali Shadowrun (s úplně jinou skupinou, někdy během střední školy a vysoké školy), tak pro nás hra znamenala několik dní společného tvoření postav, vybírání výbavy, kyberwaru, skládání týmu a nakonec se s danou družinou pár dní zahrálo, splnilo se několik misí a zjistili jsme, že v Shadowrunu (tehdy druhé edice) už nemáme moc kam postupovat, změnil se GM a zase se společně tvořila dokonalá skupina. Někdo dotáhl nové příručky a jel se nanovo. Troufám si říct, že v té době bylo minimálně několik měsíců naší největší zábavou tvořit postavy a hraní až tak důležité nebylo.
Následně jsme přešli k univerzálnějším systémům, což skončilo jednak psaním vlastních a následně přechodu k FC, kde nikdo nějak neviděl důvod se s tvorbou postavy nějak moc zabývat. Jeden večer před hraním se strávil přípravou příběhu, zasazení postav do kontextu a konec, dále se už jen hrálo.
Tuto zkušenost jsem měl několik let a byl jsem vcelku jasně přesvědčen, že v naší (nové, vzhledem ke skupině, co jsem s ní hrál Shadowrun) skupině by lidi ani nijak složitá tvorba postavy nebavila. Zkoušeli jsme i D&D4e, ale toto se nesetkalo s přívětivým přijetím.
Před pár týdny jsem ale donesl Dungeon World a sám jsem byl hodně překvapen, jak lidé reagovali na vytištěné deníky a seznam Move jednotlivých povolání. Nyní se nám velice často stává, že se bavíme nikoli jen hrou, ale i o hře - jak je který move skvělý, jak by nám v minulé hře pomohl, jak se postavy těší na další level, kdy si vezmou to a to, jak si své postavy představují do budoucna. Hodně jsme se zde vrátili k tomu, jak jsme se bavili nejen při hře, ale i o hře, během dřívějších let při hraní Shadowrunu.
Má zkušenost tedy říká, že o tom, jak moc se budeme věnovat čistě hře a jak moc se budeme věnovat věcem kolem hry rozhodují zejména konkrétní pravidla, dle kterých se hraje. Pokud hrajeme dle univerzálního systému, kde je vize postav dána čistě do rukou hráče, potom spíše čekáme, jak se vyvine během hry (FC). Pokud hrajeme dle systému, který zajišťuje sám o sobě vývoj postav a hráči jen vybírají z připravených možností, a současně je onen systém nabízené možnosti pro nás zajímavý (D&D4e nebyl, DW je), potom je pro nás debata nad výběrem plnohodnotná a velice zábavná část hry. A za svoji skupinu musím říct, že jsme se postupem času přiklonili k tomu, že je pro nás zábavnější systém, kde si volíme, než systém, kde si musíme vše vymýšlet sami.