Quentin píše:
Přimysli si k tomu...
Jenže:
a) je-li ve skupině jedna létající postava (tj. ne všichni), většina z toho zůstane, jen tam bude prostě element toho že postavy budou mít trochu pomoc z druhé strany.
b) další velká část věcí stále ve hře zůstane, i pokud by létali všichni, jen se k nim dospěje trochu jinak. Např. na intriky mezi karavanami lze snadno narazit v rámci večerních táboření - a parta létavců je ideální na najmutí na ochranu. Pokud cestují stejným směrem, tak se prostě jen trochu zdrží aby jim z toho něco káplo.
c) to co zbyde (a není toho zrovna moc) lze buď oželet (výměnou dostaneš jiné možnosti) nebo twistnout, pokud to fakt chceš (prastarý most může vést přes řeku, která je prokletá a její překonání jinudy může zahrnovat buď krutou bitku s přízraky dávné utopené armády nebo chytnutí hnusné kletby nebo tak něco.
Prostě mi přijde že trochu hledáš problémy tam, kde být nemusí, nejspíš protože jsi prostě zvyklý na svůj styl hry a uvažuješ v létání v intencích "já mám tohle a tímhle by se mi to a to a to rozbilo" - jenže takhle DMing nefunguje. S každou postavou se hra nějak mění a věci které ve hře máš se posouvají. Když dostaneš létající postavu, tak najednou budeš mít jiné věci a budou se řešit trochu jinak, ale zkus se nad tím vážně zamslet stylem "takže začínám novou kampaň a Franta fakt fakt moc moc chce hrát ptačisko, čert to vem, bude ho mít. Takže..." a uvidíš, že to je ve skutečnosti docela easy.
I věci které vypadají že budou hrozná změna - třeba bojové střety - vlastně nebudou, protože začneš uvažovat v novém rozměru. Mít ve skupině létající postavu hru změní stejně (ne-li méně) než mít tam čaroděje (ve světě s obvyklejší magií) - schopnější protivníci s tím prostě budou implicitně počítat stejně, jako počítají s teleporty, neviditelnostmi, area attack kouzli a dalšími srandami.
Quentin píše:
Potíž "tradičních" překážek je v tom, že nejsou postavám na míru.
No a? Tak jim na míru dál nebudou. Postavám přibyde do repertoáru jeden nástroj navíc (k těm padesáti co už beztak mají). Některé překážky se tím zjednoduší - pár jiných se může ztížit a jako bonus se objeví pár nových, k nimž by se skupina jinak ani neměla šanci dostat.
Quentin píše:
Tohle mám na mysli, když říkám, že létající družina přeskočí hromadu zábavného obsahu.
Ale tak my se bavíme o jedné postavě ve skupině ne? (možná dvou...)
Můj příklad s Englem měl sloužit k tomu aby ukázal, že věci co vypadají že se hrozně zvrhnou se tak moc nezvrhnou ani v totálním extrému, nechtěl jsem tvrdit, že by měli naráz létat všichni (to by hru skutečně posunulo trochu víc, ale taky žádná trága)
Což ostatně:
Quentin píše:
jako by postava zabíjející pohledem trivializovala boje, létající postavy trivializují překážky na cestách.
je i příklad tohodle. Museli by létat všichni, pokud létá jen jedna, je to jen takový bonus k dobru při jejich řešení.
noir píše:
1) když mohou létat všichni, je jiný celý svět - pak je tak zjevně stavěná i kampaň, která je hodně jiná a odlišná. Historicky si to zkusilo i DnD, v settingu Council of Wyrms, kde jsou hráči v rolích postav draků. Jde to, je to jiné, ale lehce komplikované.
No tak za sebe musím říct, že mít skupinu složenou z party draků, tak je létání... no, možná ne úplně poslední, ale rozhodně to není na prvních pěti položkách seznamu věcí k vyřešení. To zaprvé.
Zadruhé opět - myslím, že o tom že by létali všichni tu nikdo nemluví. Řešilo se, že by mohla létat celá skupina a i to je dost extrém - původně byla řeč o jedné postavě.
noir píše:
Když létá jen několik postav, tak tou schopností přebíjí ostatní postavy.
Ono to má ale i hafo nevýhod. Nosnost, třeba. To, že jsou permanentně na ráně. Že když po postavách někdo půjde, tuhle postavu bude chtít sejmout první. Atd. Létání má také svá rizika - u běžně létající postavy bych rozhodně začal řešit třeba pravidla pro pády, což je taková nepříjemná věc, která může snadno nastat - popravdě budu-li chtít jako hráč (tzn. i jako jakýkoliv DMův antagonista) sejmout létající postavu, libovolná paralýza nebo útok na křídla je první možnost, kterou začnu uvažovat.
noir píše:
Když si vzpomenu na poslední hru
Jenže ta hra by asi vypadala celá trochu jinak. Ať už že by si jí DM jinak připravil, nebo že by se v sandbox variantě ubírala naprosto odlišným směrem. Tohle je totéž co jsem psal Quentinovi výše o tom mindsetu.
noir píše:
Možná je chyba v nás, nebo je Almi úplně neschopnej a nezkušenej GM, to je všechno možný...
Nebo jste to prostě jen nezkusili takže nevíte a Almi by nejspíš létající postavu v příběhu reflektoval a přizpůsobil se jí, takže by to nakonec nevyznělo vůbec tak hrozně, jak to na pohled vypadá.