Quentin píše:
"Série bojových a nebojových střetnutí" zní děsně railroadově :)
Jak se to vezme, dovedu si představit sérii encounterů, která by ti třeba podle toho jak je řešíš mohla dávat velmi odlišné výsledky a posunovat příběh hodně odlišně. Každopádně pokud bys jel přímo railroad, tak jsou pro tvoji přípravu jakékoli neobvyklé schopnosti (např. to létání) v podstatě likvidační a ve chvíli kdy ti jednou rozbijí kýžený příběh už to nejspíš nikdy nedáš dohromady.
Quentin píše:
Jde mi o to, že...
a) se mi hrozně líbí zápletky založené na NPCčkách, motivacích, vztacích etc. Ale často jsou nespolehlivé; mají nejistou gradaci, systém na ně není dělanej, někdy se zbytečně táhnou, někdy skončí moc rychle, někdy se do nich zainteresuje jen část družiny, někdy jsou náročné na vypravěče, když musí situaci uměle zamíchat.
Na čtyřhodinové hře bych s tím problém neměl, ale na našich sobotních dvanáctihodinovkách zvládneš vyhořet i dvakrát za večer :D
b) dungeony a hexcrawl jsou na jistotu. Když máš před sebou masu přípravy a kamkoli se postavy hnou je nebezpečí a odměny, tak tě nemůže nic zaskočit. Dobře připravený dungeon lze bez větší mentální námahy vést celu noc a bavit se úplně stejně jako hráči, včetně všeho napětí a překvapení (práci za tebe dělá mapa a náhoda). Proto se bojím založit hru čistě na inspiraci.
Zajímavý, mám to přesně naopak. Mapa vztahů mezi nejdůležitejšími NPCčky je pro mě naprostý základ. Je to kus přípravy, který se vždycky zužitkuje a vyvtváří zápletky skoro sama - i kdyby hráčské postavy jenom suveréně nakráčeli k jednomu z NPC na ní zachycených a střelili ho do hlavy, okamžitě máš před sebou seznam nepřátel, které si právě udělali, seznam potenciálních spojenců a pár dalších NPC, které k celé té situaci zaujmou nějaký postoj (budou se PC bát, respektovat je, chtít si je najmout...). Zájmy a konflikty PC i NPC jsou pak hnacím motorem dalšího dění a když se to trochu rozjede, dobrodrusžtví už většinou logicky vyplývají z těch vztahů. Občas člověk přihodí nějakou událost, která tím vším nějakým způsobem zatřese, o největší zemětřesení už se obvykle postarají hráči.
Naproti tomu, dobrodružství založená na lokacích mi přijdou strašně vachrlatá - postavy se můžou rozhodnout že do dungeonu nebo do divočiny prostě nepůjdou a bez těch vztahů k nějakým NPC či organizacím (a nepsané dohody, že se nevykašlou na všechnu GMovu přípravu co udělal) je vlastně nic moc nemotivuje k tomu tam zůstat. V low-magic fantasy nebo postapu moc není kam utéct, ale když hraješ v nějaké variaci na moderní svět, kde můžeš být za pár hodin na jiném kontinentě, nebo space operu, kde stačí napálit [doplň příslušný název pro FTL pohon] a o scénu později přistáváš na úplně jiné planetě, začne být "proč tady vůbec jsme" velmi dobrá otázka.
Přímo s dungeony mám několik problémů - jednak nikdy nevím jaký budu dopředu potřebovat (pamatuju si, jak někoho uprostřed sezení napadlo, že potřebují ukrást z konstrukčního doku imperiální křižník, pak z toho nějak sešlo...) a typické věci co mě napadnou jako dungeon jsou obvykle moc velké a složité, aby se daly tímhle stylem rozumně zpracovávat (...už jsem přemýšlel jestli mám tu kilometrovou mrchu aspoň schématicky začít kreslit, pak jsem si řekl že na to kašlu a budu improvizovat až ty zajímavý části, kde to někdo hlídá nebo se tam děje něco zajímavého), jednak si prostě nedovedu moc představit, že bych vedl dungeon ortodoxně v AD&D stylu - sledovat věci jako plynoucí čas a náhodná setkání a ještě u toho stíhat vyprávět prostě nedávám. A i ty laboratoře nebo sithské chrámy co dělám víceméně hlavně proto, že jejich existence nějakým způsobem vyplyne ze zájmů NPC, jsou obvykle dost schématické a spíš prostředek jak dosáhnout něčeho na oné velké mapě vztahů. A obvykle když už se táhnou příliš dlouho bez toho, aby je někdo z hráčů vyhodil do vzduchu, dal si v nich souboj s nějakým motivovaným nepřítelem nebo prostě udělal něco, co se nějak dotkne vnějšího světa, začíná mi připadat že celá ta hra zpomaluje.
Quentin píše:
Zajímá tohle někoho (druhy přípravy, jak ovlivňují hru, jak to interaguje s pravidly...)? Že by jsme udělali samostatné téma.
Určitě jo, vyhrabu nějaké náčrtky se svojí přípravou a taky něco postnu.