Každá zbraň má svoje. Třeba již zmíněný obouruční meč vs. válečná sekera.
Zranění: Zranění obouručního meče (dále OM) je 2k6 a válečné sekery (dále VS) je 1k12. Průměrné zranění OM je tedy 7 a sekery 6,5. Nadto se většina hodů na útok OM drží kolem středu, což nenaštve tak, jako když člověk dvakrát po sobě hodí 1 na k12. Ale zas kritický zásah s VS, kdy se hodí na zranění dvě dvanáctky, je k nezaplacení. Čtyři šestky jsem ještě nikdy neviděl. Celkově je člověk s VS při kritickém zásahu víc natěšený. ;) Právě díky vyššímu zranění z kritického zásahu VS dorovnává ten nepoměr z nižšího průměrného zranění a jiného rozložení.
Taktika a strategie: Když se postava specializuje na kritické zásahy, nebo stojí proti megahustému protivníkovi s vysokým OČ (AC), je lepší VS, protože je větší šance na hod kolem vyšší hranice. OM se zas hodí, když se stojí proti zástupu slabších protivníků, protože průměrné zranění obvykle zabíjí a vyšší není potřeba. Když se stojí proti drsnému nepříteli s OM, je dobré nanášet na meč např. jed. S jedem stačí průměrné zranění a jed se postará o zbytek. Naopak sekera v kombinaci s jedem není tak účinná. Naopak šampionova schopnost Zlepšený kritický zásah je jako dělaná pro sekeru. Jinými slovy, přestože průměrné zranění je téměř stejné a celkový rozsah je také téměř totožný, s každou zbraní je potřeba volit trochu jinou strategii. A když se volí v dlouhodobém měřítku, rozdíl je velmi znatelný.
Celkový pocit: Celkově se ty zbraně chovají hodně jinak, a přesto jsou hodně vyrovnané. To je na tom to úžasné. Že vyrovnanost není v jednotné šedi. Boj s každou z těch zbraní působí úplně jinak. Je na tom vidět ta krása 5e. A nejen u tohoto příkladu, ale i např. u archetypů bojovníka či čarodějných původů čaroděje, které působí stylově i mechanicky úplně jinak. Nebo třeba sesilatelé, kdy různá sesilatelská povolání, přestože jedou na velmi podobném základě (vancovy pozice kouzel), působí stylově i mechanicky dost jinak. (Např. snad nejvýraznější rozdíl kouzelník vs. černokněžník.)