Převáděl jsem 4ečkovou postavu (dragonborn figher) do 5e (jako battle-mastera, tj ta složitější varianta fightera), jednou pro potřeby flasbacku (3. úroveň) podruhé víceméně jedna ku jedné (což vychází na 8. úroveň). Zabralo mi tak půl hodiny udělat osmilevlovou variantu a to hlavně protože to byla konverze, navíc první postava co jsem pro 5e dělal, ještě jsem neměl ani pořádně přečtený PHB a babral jsem se s (nepovinými) odbornostmi.
Hrál jsem zatím jenom s tou (samou) postavou na třetím levlu a problém to nebyl (ani pro skoro-začátečníka, co předtím žádnou d20 hru ještě nehrál; měl barbara v berserk variantě) a pátá uroveň znamená tak jednu až dvě schopnosti navíc, což není žádná tragédie. Je ale pravda, že kouzlící povolání jsou složitější (chtělo by to nejspíš si dopředu vytisknout papír, kde budou popsaná kouzla).
Takže jestli je to složité - záleží na co jste zvyklí (případní hráči quentinovského jednoduššího-než-doopravdy-byl 'oldschoolu' asi budou úpět co se na ně všechno valí za věci :) naopak kdo je zvyklý na D&D 3e a 4e by neměl mít nejmenší problém udělat postavu na pátém levlu tak do dvaceti minut, max půl hodiny a hned ji hrát) a na tom jaké postavy budete dělat (na champion fighterovi není co zkazit a hrát ho znamená pamatovat si dvě schopnosti co se dají použít, že může zaútočit dvakrát za kolo a že kritický zásah dává na 19, 20; naopak wizard-adept of abjuration už má na výběr nějakých 12-13 kouzel a protože jimi mimo samotného efektu kouzla "krmí" i svoji schopnost chránit se před zraněním, řeší nejen jaké, ale i kdy příslušné kouzlo seslat).
Mimochodem je trochu škoda, že tváří v tvář řvoucímu fandomu 13th Age ani 5e nenašly odvahu zachovat zelená-červená-černá barevné kódování schopností ze čtvrté edice * - i ty složitejší postavy z 5e (resp. jiných d20 her) se tímhle stylem dají popsat velmi přehledně. Radši bych měl i na 5e osobáku sepsané schopnosti tímto stylem, naopak poměrně zbytečná mi přijde sekce s kompletním výpisem dovedností a záchraných hodů (naprosto by stačilo tam mít vypsané ty trénované, případně doplněné i o součet příslušné dovednosti s proficiency bonusem).
* a dělení "zdrojů moci" na martial/arcane/divine byl imho taky výborný nápad, byť bohužel nikdy nebyl využitý jak by si zasloužil