Arten CZ píše:
Potřeboval bych poradit. Mám aktuálně ve hře tři postavy, úroveň 3, které mají paladinka AC 19 (štít, bonus +1 se štítem), čaroděj AC 17 (dračí kůže 13, dex +4) a mnich AC 18 (moudrost +4, dex +4).
Co mám dělat, aby pro postavy představovali ozbrojení nepřátelé hrozbu? Se základem +2 - +4 je nejsem schopen trefit (ani s výhodou).
Totéž na druhé straně, když družina potkala rytíře zakutého ve zbroji, tak s jejich +6 a štěstím na hody nejsou schopni jeho AC překonat.
Tak už pro trénované humanoidní nepřátele na první úrovni není zas takový problém bonus k útoku +5 (+3 vlastnost, která může být i vyšší, +2 proficiency), což znamená, že bijce s AC 19 trefují na 14+. To mi nepřijde jako že by pro něj nepřátelé nepředstavovali hrozbu.
Samozřejmě, nějací nouplízáci s příslušnou vlastností 0 (a tedy celkovým bonusem k útoku +2, za předpokladu že drží v ruce nějakou zbraň, se kterou umí bojovat) moc velké šance způsobit nemají, ale je to hrdiská fantasy - epičtí paladini, co se prosekají davem loserů a ani se u toho nezapotí k tomu tak nějak patří. Pokud vás to nebaví nahazovat (i když dle mé zkušenosti, když má člověk po ruce ze čtyři dvacetistěnky, se dá i dav nepřátel vyřešit velmi rychle) v DMG jsou pro tyhle případy pravidla pro mass combat.
Co se týká rytíře zakutého ve zbroji, imho není zas tak překvapivé, že umlátit ho trvá dlouho (i když zase když vezmu že může mít AC dejme tomu 23, tj postavy s bonusem +6 potřebují hodit nějakých 17+, taky to není úplně nemožné).
Krom toho, magie - ve většině D&D světů nikterak vzácná věc. Vysoké AC nijak nezajišťuje ochranu před kouzly co vyžadují hod na záchranu, včetně několika vypečených (a docela záhy dostupných), co jsou účinnější proti lidem v kovových zbrojích.
Anduriel píše:
Rád bych dodal k tomu co psal Arled (hrajeme spolu), že jsme od začátku směřovali k epičtějšímu stylu hraní a nahazovali stylem 4 kostky, z nich 3 nejlepší a celkem 7x a nejnižší součet nepočítat. Výsledkem jsou postavy, které mají vyšší vlastnosti a dle zkušeností je jim skutečně potřeba řádně zvýšit CR protivníků (pro družinu 5 postav na 8 úrovni vybavenou několika magickými předměty byl protivník s CR 15 velice nebezpečným, ale zvladatelným protivníkem).
Já bych řekl, jste v podstatě dostali přesně co jste chtěli - epičtější postavy, které tím pádem naprosto v klidu zvládají nepřátele, kteří by pro standartní postavy byli nebezpeční. Pokud to tak nechcete (jakože podle toho co píšete zřejmě ne), tak nemá smysl vést (pro GMa časem velmi otravné, pracné a časem potenciálně bořící hru) závody ve zbrojení a než upravovat CR, je lepší prostě hráčské postavy vrátit do normálu snížením vlastností (třeba -2 plošně všem postavám). Chápu že tohle pro hráče nemusí být úplně snadné zkousnout, ale je to nejlepší možné řešení.