Já souhlasim s Almim. Potvory pro 5e zatim vypadají celkem suše.
Nechtěl bych je předělávat do podoby 4e potvor, který
a) měli powerů zbytečně moc, což bylo super na šesti a víc kolový boje na gridu,
ale pro normální dungeoncrawl to není potřeba
b) protože se těch powerů muselo vymyslet hodně a potvory musely plnit různé role, tak některé schopnosti přestali dávat smysl ve fikci. Člověk musí být schopný odhadnout, co mu goblin může provést, aby proti němu mohl vymyslet nějakou taktiku a mohl ve hře dělat alespoň vzdáleně informované volby. Že se hajzl bude moct shiftnout o šest políček, jen protože je to skirmisher, to shazuje z dnd na deskovku.
Tím nechci nijak kritizovat 4e. Protože 4e je AWESOME :D Jen to je jiná hra než staré dnd.
U 5e potvor bych se držel toho, aby byly všechny powery relativně uvěřitelné, a aby jich nebylo zbytečně moc. To ovšem neznamená, že všechny potvory budou mít jen basic attack, trošku jinou kombinaci statů a cool obrázek.
Stačí když dostanou dost powerů k tomu, aby byl ten boj odlišnej od všech ostatních.
Goblin - horda, pasti, vidí ve tmě (-1 v denním světle), srabi
Salamander - plive oheň, fire aura, jen brání teritorium, staví domečky z drahejch kovů
Giant - háže kameny, skoro instakill kyjem, hlupák
Giant Spider - pavučina, poison, jump, nosí smotané oběti do spížírny
apod.
Přihoďte k nim pořádnej damage, ať jsou nebezpeční, a motivují hráče nebojovat s nima úplně na přímo a je o zábavné encountery postaráno
Goblin - Oslníme je magickým světlem. Prvního sundejte šéfa, ať klesne morálka. Pozor na propadla a střílny
Salamander - Zabalte se do kožešin a zalijte vodou. Frost spellem ho zaženem a akorát tou jeskyní proběhem. Jestli se thief odpojí, tak je v tom sám za sebe
Giant - Zkusíme, jestli nás pustí, když mu dáme koně. A radši toho koně otrávíme, kdyby nás pustit nechtěl, ale koně si vzal. A kdyby se nasral, tak utíkejte do lesa, kde nebude moct házet, a já se tam schovám a skočim mu na hlavu pro extra damage.
Giant Spider - Sežeňte protilátku od bylinkáře. Vy dva pohoupejte pavučiny na severní straně. Až na vás vyběhne, tak zachráníme ty lidi. Kdyby na někoho z vás skočil, tak se kryjte těmahle tlustejma štítama, při troše štěstí mu ten bodec zašpuntujem
Aspoň takhle to dělám na svých hrách.
PS: Jedinej důvod pro to, aby NPC casteři měli stejnej pool spellů, co postavy, je loot. Pokud se čarodějové učí nová kouzla tak, že je opisují ze spellbook mrtvých nepřátel. A i tak bych byl pro, aby kouzla měla stručný zápis a vešla se celá přímo k té potvoře do MM. To listování je peklo.