Tak jsem po chvíli z cest a s chutí jsem si přečetl reakce. Děkuju za ně. Přiznám se, že jsem měl rád "tapovací schopnosti" potvor. A uznával, že jen málokterá z nich je po několikerém hraní skutečně zajímavá a originální. Přesto jsem se snažil nalézat zajímavé koncepty, které by právě hráče překvapovali.
Bohužel jsem v pozici, kdy už nemám týdny času na přípravu jednoho příběhu, který vypiluju k dokonalosti (jako třeba Alnag, kterýho za to obdivuju). Hry vedu hodně často. Jednu až dvě do týdne. Mám je rozdělené (nějaké hodně epic a vyprávěcí, jiné ale zase jen "ready made" - příprava minimální, hromada zábavy, nelámat si hlavu s příběhem - alá Encounters project). Oboje má svoje kouzlo.
..ale to neznamená, že si rád nepročítám bestiář, a nepřemýšlím, jak bych zajímavou hnusku nepoužil v příběhu, co s čím dá dohromady ten "woow" efekt hry či souboje, na který hráči budou ještě dlouho vzpomínat.
A to u potvor 5e zatím prostě nevidím. Jsou přesně takové, jak jste je popsali - dotvoř si sám. Co si popíšeš, to tam bude, ale když dojde na lámání chleba (či střet s pravidlovým právníkem), tak DM ostrouhá. Protože "udělej si sám" taktika nefunguje furt. Je to cesta do pekel stejně, jako obdobná mechanika v DrD2 "popiš si svůj útok" - jako, jednou, dvakrát i třikrát je to sranda, ale po padesáté? Bože chraň...
..a přitom řešení existuje - stačí se podívat na jakoukoli hnusku z bestiáře pro 13th Age a vidíte, JAK udělat potvoru, která bude ZÁBAVNÁ a přitom JEDNODUCHÁ. Že není třeba hromady powers, jak namítal sirien. Že to jde i jinak. Že se kobold sakra liší od goblina a ten zase od orka. Jedna věta stačí a hráči musí vymýšlet úplně jinou taktiku. I texty okolo přímo DMa inspirují. Přitom všechno je to jen o pár kouzlech s d20 kostkou. Nic víc. Šťávu tomu dodá sice popis vypravěče, ale ten text okolo, často jen pár slov, k tomu přímo DMa navádí a inspirují.. To u potvor v 5e, při vší úctě, nevidím.
wlKER si tu přesně správně stěžuje, že zapomíná používat powers a pak improvizuje. Ale já tvrdím, že dobrá potvora je napsaná tak, aby na její pochopení stačilo pár vteřin. A to nemyslím fluff text okolo.
I tak díky za reakci, zkusím ještě popátrat na zahraničních forech na tohle téma...
..bojím se, že je to prostě daň za tu proklamovanou "multiedičnost" 5e, bohužel :(
btw: Dnes jsem prošel balík věcí, co dostala Sparkle z Mephitu na Free RPG Day. Je tam toho dost, lecjaká obskurnost. Ale že bude úplně chybět cokoli k DnD 5e mne zaskočilo. Je to úmysl, arogance nebo prostě na vše kašlou? A přitom se to úplně nabízelo, jak opět trochu zpropagovat novou edici. Zvlášť, když Paizo s Pathfinderem, DCC a 13th Age (i další) se svými drobky do mlýna nezaváhali. Škoda.