Poslouchal jsem
přednášku WotC na Gamehole Conu. Byli tam Mike Mearls, Jeremy Crawford, a Chris Perkins.
Nejvíc mě zaujalo, když říkali, že nikdo z nich ve svých domácích hrách nehraje na ZK. Mike říkal, že i když je sbírání zkušeností historicky spjaté s DnD od začátku, systémově to není prvek, který by nešlo snadno odstranit. Vím, že v průběhu playtestu 5E zvažovali zrušit systém zkušeností a nechat přestupování na nové úrovně jen na milnících, ale nakonec tam dali oba systémy. Mike na Gamehole Conu říkal, že se na to do budoucna v dotaznících ještě zaměří, kolik % hráčů hraje na sbírání bodů zkušeností. Říkal, že systém zkušeností měl na začátku smysl, když Gygax nehrál své hry se stabilním týmem, ale s 8-12 lidmi, kteří chodili na hru podle libosti, a hráči, kteří chodili pravidelně, chtěli být nějak odměňováni vůči nepravidelným hráčům. Dnes ale DnD hrají menší, stabilní skupiny a u domácích her systém zkušeností zpravidla jde proti příběhovosti. Říkal, že v nějaké další verzi DnD by mohl být systém zkušeností zcela odstraněn. Jeremy Crawford dokonce říkal, že kdyby měl hrát s nějakou skupinou, co si vede pečlivý přehled o bodech zkušeností, nejspíš by přešel do jiné skupiny, kde se na ně nehledí.
Taky v přednášce říkali, že v 5. edici jim jde hlavně o DnD lore a snaží se ji tvořit jako puzzle. DnD lore v PHB+DMG+MM jsou jen náznaky. V následujících deseti letech budou vycházet produkty, které budou na těch náznacích stavět. Říkali: "Nemůžeme vám říci, jaké produkty chystáme, ale když si pečlivě přečtete PHB+DMG+MM, vše je v nich zakódováno." U stolu se dnes může sejít 12-letý hráč, 22-letý hráč, 32-letý hráč, 42-letý hráč, 52-letý hráč a 62-letý hráč - to všechno jsou generace DnD hráčů. A Wizardi chtějí, aby když se řekne Tiamat, Strahd nebo Mordenkainen, všichni věděli, o co jde. Nechtějí vydávat "Complete books" ani Campaign Setting booky, nebo "Power Source booky", kde ze stovek schopností si hráč najde několik nejlepších a zbytek zahodí. Chtějí vydávat produkty, které lidé využijí naplno a každý z těch produktů bude další dílek do skládačky DnD lore. Něco jako současné příběhové linie dobrodružství. Taky říkali, že jim vyhovuje současné tempo vydávání.
Mike se také zmínil, že bitevní systém, který zveřejnil poprvé před dvěma lety ve svém
článku a později minulý rok v UA, doznal značných změn a jeho aktualizovaná verze vyjde brzy v rámci UA. Rozhodli se opustit myšlenku velkých, strategických bitev ve stylu figurkových her a zaměřit se víc na úlohu hrdinů v bitvě. Předobrazem byla prý
scéna, kdy skřeti v Pánovi prstenů útočí na bránu Helmova žlebu a Aragorn a Gimli mezi ně skočí a pokoušejí se armádu odrazit.