Já svoje oblíbené hnusky zveřejnit nemůžu, neb je chci použít na Dálavě. Nicméně, ti, kteří prošli mlýnkem na maso zvaným Tajemná zahrada už vědí. Jen malá ochutnávka (tohle patří prakticky 0 levelové hnusce):
Puffball exploder: The first time each round
an aerial spore in the battle drops to 0 hp,
it explodes and 1d3 nearby non-fungus
non-construct creatures are covered in
spores and begin to choke. Until the end of
the battle, when a choking creature rolls a
natural 1–5 on an attack roll, it takes damage
equal to the natural roll. If a creature is
affected twice by this attack, the damage it
takes on a natural 1–5 doubles; if affected
three times, it triples, etc.
Spores: A creature choking from puffball exploder can use a
standard action to wash the spores off itself and/or cough
them up, preventing further choking effects until it’s affected
by puffball exploder again.
- tohle je příklad geniální designu. Mechanika, která rozesměje všechny u stolu a zároveň nepostrádá dramatický moment (nebo spíš pořádkou dávku zákeřnosti).
Dvě ukázky schopností zombií. Skvěle se mi podařilo díky nim vyvolat pocit "hromada mrtvých kolem nás a my nevíme, co dřív":
Smash +7 vs. AC—20 damage, and the zombie can only attack
using gutburst during its next turn
Natural 16+: Both the zombie and its target take 2d6 damage.
[special trigger] C: Gutburst +6 vs PD (up to 2 nearby enemies)—
The target takes 3 ongoing acid damage from a spray of stinking
zombified gut juice. The zombie takes 1d6 damage.
všimněte si - výše uvedené patří docela nízkolevelové zombii. Jednou dá silný útok (a při 16 a víc dokonce zapomene v ráně i nějaký ten kus sebe) a podruhé jen stříkající mozek ohodí všechny kolem...
a teď ukázka ze zombiího hejna:
Hand of the fallen: When a melee attack drops one or more Silver Rose
mooks, the hand of one of those zombies ends up severed from its
owner and latched onto a nearby enemy. The afflicted creature is
vulnerable to all attacks until the hand is removed, which takes a
standard action by that creature or an ally next to them.
- mechanika, která ještě zvýší stres.
A nakonec ukázka z finálního bosse nejzákladnějšího questu z příručky:
Fangs & claws & spikes +8 vs. AC — 11 damage
Unexpected attack: The dragon-thing rolls 3d20 for this attack
and uses the highest roll = lots of crits!
Dragonblooded mutant: Once per battle, the dragon-thing can
entirely negate the effects of one attack against it.
- všimněte si - "jeden" útok a dokáže vyvolat docela stres. Doplněk v podobě možnosti jednou za scénu ignorovat efekt to ještě doplní :)
Obecně - d20 hry používají 3 základní stavy: hit/miss a k tomu kritický zásah (a někdy i kritický miss). To, co umožnilo 13th Age dělat geniální a přesto jednoduché potvory, bylo zavedení dalších stavů, jako je sudá/lichá, natural 16plus a další jejich kombinace. Jednoduché, účinné. Proč tohle, sakra, neukradla 5e? I hráči 1e a 2e by to, myslím, přijali v pohodě.