Na jiné téma. Reviduju draft JaD a napadla mě jedna věc, která se víc týká DnD než přímo JaD...
Tuhle klasiku všichni znáte - Bronn si hrozně podá jednoho namachrovanýho rytíře. A udělá to tak, že s ním fakticky nebojuje - ne ve smyslu šermířského duelu, naopak situaci převrátí do regulerní bitky (k velké radosti okolní šlechty).
Fakticky Bronn provádí následující manévry:
- uhybá z dosahu
- manévruje tak, aby jeho protivník nemohl efektivně zaútočit
- hází mu do cesty věci (a lidi) aby získal čas/odstup
- využívá krytů v close combatu (např. obchází sloupy atp.)
...to vše za účelem (v hrané scéně to není moc vidět, v knížce to je přímo vysvětlené) protivníka nejen zdeptat, ale i fyzicky unavit (má těžší zbroj a štít a tak a Bronn situaci záměrně protahuje plus ho nutí se hýbat při manévrování víc, než se hýbe sám).
- na závěr si Bronn vytipuje okamžik a provede vlastní útok, na kterém je naprosto zjevně vidět, že to neni náhodná sérka pohybů "z příležitosti která se náhle objevila", ale zcela promyšlený útočný manévr o několika v sekvenci jdoucích úderech (kdy každý další jasně navazuje na předchozí)
Moje otázka je... jak by tohle bylo zachycené v DnD 5e?
Některé věci tam vidim - třeba pravidla pro kryt nejspíš nijak nebrání tomu je použít i v close combatu.
To manévrování by možná šlo vystihnout jako skill check s výsledkem v podobě dis/advantage (proti DC? Nebo opposite roll proti protivníkovi?)
Házení věcí a lidí... nejspíš pravidla o odpoutání?
Co mi není úplně jasné:
- vyplatilo by se takové manévry dělat? (myšleno systémově, gamisticky)
- jak se vypořádat s taktikou "Bronn si drží taktický odstup"? Bronn nějak vytváří AoO pro moment vstupu do svého dosahu? To by v HPčkovym DnD asi moc neodrazovalo, ne? Možná Bronn nějak generuje AoO a ještě navíc k tomu disadvantage k útoku na sebe? To už zní jako gamistickej overkill...
- jak se vypořádat s taktikou "Bronn doslova unavuje soupeře, aby pak z jeho únavy těžil"?
- ...a jak vyjádřit ten závěrečnej combo-útok? Advantage? Z čeho? Z nějakého taktického nebo psychologického skill-checku? Bronn si tam totiž očividně de rovnou na zakázku pro "krit"...
Ten souboj je dost cool a docela by mě zajímalo, jak ho dosáhnout ve hře.
(note to self: udělat nějakou druhou arénu k šedé pláni, nejspíš nějaký "opuštěný hrad" nebo tak něco...)