ShadoWWW: Tvá víra v nadlidské schopnosti tvých designérských idolů je sice obdivuhodná, ale diskusi moc nepomáhá.
Je asi možné, že existuje mechanika, která nemá vůbec žádná "proti", jen samá "pro", ale já jsem ji ještě nepotkal. Prakticky vždycky volíš mezi pozitivy a negativy a záleží při tom na kontextu. Pokud to nedokážeš rozlišit, tak se těžko dostaneš k jádru věci, proč a jak věci fungují.
Je například naprostej nesmysl porovnávat, jak se hráčům sedne mechanika iniciativy z ADnD při hraní ADnD vůči téhle experimentální pro DnD 5e při hraní DnD 5e, protože to jsou dost výrazně odlišné hry, a tudíž každou z těch mechanik hráč vnímá v úplně jiném kontextu. Je to asi jako když bys měl shodit ze skály těhotnou ženu nebo opilce, který tě ohrožuje nožem - v obou případech jsi shodil ze skály člověka, ale lidi to budou vnímat výrazně jinak.
Další věc je, že to, že něco funguje relativně dobře (například proto, že ti to sedne líp než to, co jsi používal do té doby), ještě rozhodně neznamená, že se to nedá udělat výrazně líp, nebo že neexistuje víc možností, jak to udělat stejně dobře (které třeba mají výhodu v tom, že hod není invertovaný vůči zbytku systému - viz THACO).
ShadoWWW píše:
Těch příkladů by se dalo vymyslet mnohem víc, toto jsou jen ty do očí bijící.
Já ale nemluvím o tom, kolik existuje různých situací, kdy na iniciativě záleží, ale jak často taková situace nastává. Když si desetkrát hodíš na iniciativu a z toho devětkrát to ve výsledku nic neovlivnilo a pouze jednou šlo o jednu z těch situací, které zmiňuješ, tak je asi fakt namístě se zamyslet, jestli těch 9 hodů prostě nevynechat a neházet jen na tu jednu, kde to hraje roli. A není to jen teorie, já takhle hraju už několik let.
Ale samozřejmě ano, je možný i opačný přístup, tedy zamyslet se, jak i z těch devíti hodů vytěžit něco zajímavého (třeba tím, že přidáš do hry schopnosti navázané na iniciativu). V jednom případě hru zjednodušuješ a ve druhém zesložiťuješ, tudíž dost záleží na tom, jestli to zesložitění bude mít adekvátní přínos. Jak už jsem psal, vždycky jsou nějaká pro a nějaká proti a záleží na kontextu.