Xyel píše:
Tím si přesně vystihl ten problém - pokud mám v družině postavy s nebojovým zaměřením, tak je nebudu tahat do přímý akce, proboha. - tohle je totiž ohromné omezení
Nesmysl.
Pokud si postavim non-combat postavu, tak si jí postavim tak, aby měla důvod se s ostatníma tahat na všechna ta nebezpečná místa a do všech těch nebezpečných akcí. To zaprvé.
A zadruhé - wut? Co je tohle za otázku? To se můžu ptát u každý postavy, nebojový v tom nejsou ničim zvláštní. V těch Hunterech (sorry že je tak opakuju, lepší příklad nějaký svý non-combat postavy v combat-pozitivní hře nemám) se Jack těch akcí účastnil, protože k tomu byly jasný příběhový důvody. Ať už "protože nikdo jinej neni a tohle se musí udělat" nebo protože měl původně v plánu se boji vyhnout a ono se to nějak sesralo.
Xyel píše:
U postav s 0 social nebo environment skils tohle řešit nemusíš a v tom je přesně ten rozdíl.
Nesmysl.
Jakejkoliv social záporák se automaticky zacílí na nejslabší článek (úplně stejně jako se jakejkoliv combat záporák automaticky zacílí na bojově nejslabší postavu).
Pokud sem nějakej aristokrat a mám družinu na koberečku (nebo audienci nebo whatever) a chci zjistit něco, u čeho mám podezření, že mi to nebudou chtít říct narovinu, tak poslední po čem toužim je bavit se s družinovym knězem co má vystudovanej seminář včetně kazatelství a rétoriky (a namachrovanou Char a skilly a je vedenej sociálně pozitivnim hráčem) - to by bylo asi jako kdybych si měl vybrat s kym si dám přes držku a rozhod sem se ignorovat rachetickýho týpka vzadu, štíhlou holčinu po straně a rovnou sem se vrhnul na dvoumetrovýho bijce co má tunu svalů zakovanou do těžkýho brnění. Naopak - udělám v rámci přijatelné etikety absolutně všechno pro to, abych donutil mluvit postavu, která mi od pohledu přijde nejzakřiklejší a nejméně "pohodlně usazená" v kontextu situace - tj. postavu, u níž nejspíš bude snadné poznat, že lže nebo něco tají a která bude mít problém kroutit pravdu podle potřeby a rychle stavět složitá vyjádření v nichž se pointa ztratí pod nánosem balastu.
Adekvátně pokud sem upír co chce rozvrátit družinu zevnitř nebo do ní vnést nějaké zmatky, pochybnosti nebo třeba rozporné priority a tendence, tak nezačnu hrát intriky proti cynickýmu čaroději s intelektem Raistlinova formátu, kterej mi je a) prohlídne, b) jima netečně projde předtim, než mi je c) vpálí zpátky do xichtu. Naopak - vyberu si někoho naivnějšího / prostšího, kdo je snáz ovlivnitelnej a kdo neni ani zdaleka tak cynickej a nemá vůli s tvrdostí vhodnou k broušení diamantů.
Pokud to Tvoji záporáci nedělaj, tak to je nelogický a je to úplně stejnej social contract jako kdyby Tvoji záporáci neútočili na slabý / zraněný členy družiny a místo toho naprosto netakticky útočily na největší bijce s nejvíc HPčkama bez ohledu na jejich momentální nebezpečnost.
Xyel píše:
lidi kteří na jednání přímo nemluví totiž téměř nikdy nedávají pozor.
Tys moc skutečnejch jednání neabsolvoval, co? (nic ve zlym, jen že tohle prostě je brutální faktická nepravda; což říkám jako někdo kdo má věc v popisu práce jako jednu ze základních činností a jako někdo, kdo to přímo studoval na úrovni bakalářky a pak pozdějc v navazujících specializacích; btw. kdyby na to došlo, tak se tohodle předpokladu hodně rychle zbav, může Tě dost mrzet - lidi co mlčej často pozor dávaj, často i když (a mnohdy zejména když) se tvářej, že ne a často maj i názor - mnohdy mnohem silnější, než lidi, kteří mluvěj)
Xyel píše:
Nehledě na to, že i kdyby otevřel pusu, tak ten co jedná za protistranu mu okamžitě skočí dořeči a strhne diskusi zpět na sebe.
...a to už je social conflict jak z učebnice.
Xyel píše:
Hmmm, takovou skupinu jsem ještě neviděl - asi hrajeme s jinými lidmi - protože vždy ve všech skupinách mám jednoho/dva hráče, které NPCčka nezajímají a jednají s nimi jen pokud musí
...nic ve zlym, ale
viz co psal Ryan tady (v "pozn. 1").
A je to přesně můj point - že tradiční DnDčkaři řikaj "tohle sme nikdy nepotřebovali" je ve skutečnosti dost slabej argument do diskuse o tom, jak je věc přínosná nebo vhodná obecně. Ta hra totiž není jen pro ně - je i pro současné hráče jiných her a pro úplné nováčky.