ShadoWWW píše:
Mě by zajímalo, jestli jste se setkali se situací (je jedno, jestli v C&L nebo v skill-based systému), že hráč si udělal vyloženě bojovou postavu a současně byl dobrý řečník a zastiňoval ostatní v bojových i nebojových situacích - a jak jste takovou situaci řešili jako PJ, případně jak jste na ni pohlíželi jako hráči z pozice spoluhráče.
Můžu ti popsat situaci z mojí aktuální družiny v Savage Worlds, kde jeden hráč má naprosto bojovou postavu, rytíře, všechno dává do síly, fightingu, zvýšení toughness, brnění, edge na vylepšení boje atd.
A další má naopak zcela nebojového trubadúra, kterej je malej, má postihy, na boj, má malou sílu, skoro nic nevydrží. V boji umí tak akorát zpívat a hrát podpůrné písně na pomoc ostatním, plus mínus. má narvané hodně sociální skilly, edge atd.
další je nějaký rytíř, který ale není specializovaný na boj, má nějaké drobné magické schopnosti a jinak je dost všestraný.
Poslední je "vyšetřovatel", s určitým psychickým nadáním, a dobrý střelec, jinak zas dobrý v hledání a zjišťování atd.
Ten bojový rytíř je v boji zastiňuje všechny. Totálně. Ten trubadúr fakt v boji nemá co dělat ... každý útok na něj smrdí pro něj smrtí.
Moje dohoda s hráčem je, protože nehrajeme klasickou fantasy, ale spíš středověk, že inteligentní běžní nepřátelé nemají ve většině případů, když na sebe výrazně neupozorňuje, důvod útočit na něj. Nebojující postava pro ně nepředstavuje takové riziko jako bojující, a věnovat ji byť jeden útok může být samo o sobě fatální chybou, když dám bojovým šanci mě ztrestat.
Pochopitelně u vlků či různých neinteligentních monster to neplatí. Také někdy může být slabinou družiny, kdyby ho chtěl brát někdo jako rukojmí atd. S tím jsou všichni srozuměni.
U sociální situací je to složitější, protože se zapojují rádi i hráči "nesociální" postav. Stejně jako třeba u plánování.
Neokřikuju je, ale v případě, kdy by moc měli tendenci "upozaďovat" sociální postavy (tedy postavy s rozvinutými sociálními dovednostmi, které třeba jejich hráči tak silně nehrají) ... tak se na to snažím upozornit a dát více prostoru těm hráčům, co mají "sociální" postavy.
Někdy je to příjmáno s mírnou nevolí :)
Kolizní situace (kdy z mého pohledu je třeba vyhdonotit) řeším spíš hody než prostým úsudkem, zda hráči dobře argumentovali, dobře předváděli.
Je to i proto, že mě o to požádali - někteří hráči nechtějí například "přesvědčování" odehrávat, raději vyhodnotí hodem. Zejména tedy hráči, kteří mají lepší staty u postavy, než se sami cítí :) U opačných hráčů pochopitelně ten tlak není a neměli by problém hrát to více konverzačně. Ale zmého pohledu v zájmu spravedlnosti (a civilizace ;)) k tomu přistupuju jednotně.