Lurker píše:
Nevím, v 3e a 4e s tím problém nebyl, nebo jo?
Also: Pohyb není akce (kterou použiješ a tím to končí), ale stupnice (jakási nádrž kterou postupně vyčerpáváš).
3e neznám tak moc aby se mi ho chtělo komentovat, i když co vim tak tam s tím nějaké problémy byly, ale to případně doplní jiní.
Ve 4e to byl strašlivej průser, kterej byl reálně jeden ze základních důvodů, proč průběh bojového kola trval tak. .... ... hrozně. ... .... ... ... Úděsně. .. ... ... nesnesitelně .... ... ... ... ... ... ... .... ... dlooooooouuuuuuhooooo! že sis v 5 člené skupině od chvíle co si dohrál svůj tah do chvíle než začal Tvůj další tah mohl doslova (!) v klidu odejít stranou a udělat si kafe (been there, done that).
A pohyb byl ve 4e vedený jako akce, mimochodem.
Problém 4e byl v tom, že si prostě ty akce měl k dispozici a měl si nějaké věci které si do nich mohl narvat, takže v každém kole docházelo znovu a znovu ke snaze o kombící optimalizaci kdy bylo prostě gamisticky žádoucí abys každou tu akci využil a narval do ní něco co bude mít top synergii s věcma cos narval do těch ostatních akcí. Což žralo hrozně času a energie na přemejšlení a následně ještě víc času na vyhodnocování. Protože ta hra se samozřejmě snažila nabídnout všem něco pro každý typ akce aby to bylo vyrovnané a mohli s tím blbnout všichni.
Velmi rychle to začalo být velmi otravné a velmi unavující.
Samozřejmě to vzniklo z dobrých úmyslů (hej, uděláme to všechno systematické a přehledné a strukturované...) které nebyly domyšlené a urvaly se ze řetězu. Zároveň je od Gurneyho trochu nefér to Mikeovi zpětně vyčítat, protože upřímně, kdyby to tehdy designeři nezkusili udělat v takových extrémech, tak bysme dneska věděli mnohem míň o tom že a proč to je fakt blbej nápad.
Proto v 5e pak zavedli, že bonusovku máš pouze, pokud jí máš. Tj. není to něco co bys měl automaticky. Což je důležitý rozdíl v perspektivě - pokud by bonusovku měli všichni vždycky, pak by lidé neustále vymášleli, co by šlo do bonusovky narvat a za chvíli by zas všichni pořád prováděli bonusovky. Když řekneš že bonusovka samotná vůbec vzniká až v momentě, kdy máš něco co bys do ní dal, tak to je takové soft sebe-regulující. Což jako není špatně, ale pořád by prostě bylo lepší to tam nemít vůbec.
sniper: myslim že to je úmyslný (právě ve snaze odervat oproti 3.5e a zejména 4e pozornost hráčů od mechanické struktury těch akcí víc k vyprávění).
exi: hej, to je klikací! nice :D