Bonusové akce původně nebyly zamýšleny jako akce. Z 4E si Wizardi vzali jasnou zprávu: V 5E by měl hráč provádět ve svém tahu jen jednu akci, aby během hraní u stolu nemusel přemýšlet nad ekonomikou akcí. Kromě jediné akce měly být tři věci navíc, které ale neměly být vnímány jako akce:
1) Pohyb. V 4E se pohyb prováděl v rámci pohybové akce. V 5E je to prostě "jen pohyb". Díky tomu ho lze libovolně dělit a kombinovat. Wizardi si dali zvlášť záležet, aby ho hráči nevnímali jako nějakou další akci.
2) Reakce. Měl to být jen efekt, kterým by hráč reagoval na dění mimo svůj tah. Všimněte si, jak se Wizardi vystříhávají pojmenování reakce jako nějakého druhu akce.
3) Něco navíc. V 4E to bylo označováno jako "drobná akce". V 5E to neměla být akce, ale spíš určitý podmíněný efekt. Podmíněný efekt, který měl za určitých podmínek nějak vylepšovat akci. Matematicky zapsáno, když označíme akci jako A, pak toto mělo být ve tvaru: "Za podmínek X bude mít akce A účinek YA." Nakonec to ale nesvázali s konkrétními akcemi a pojmenovali to akcí, bonusovou akcí, čehož ale asi dodnes litují. Spíš to asi měli nazvat "bonusový efekt".
Dnes by to ale designovali jinak. Navázali by to na ty konkrétní akce. Tedy v popisu určitých akcí by bylo: "(nějaký účinek jako teď), ale pokud (něco), pak (účinek, který je dnes srovnatelný s použitím té akce s jistou bonusovou akcí".
Dlouho jsem přemýšlel, nakolik je to dobrý nápad, protože přece těch kombinací je hafo a hráči řádi přichází na nové kombinace. A pak mi to došlo...
Je to vlastně podobná situace jako s odbornostmi (featy). V 3E, aby hráč dosáhl pomocí featů chtěného efektu, často si musel vzít celou kombinaci featů (pavouka featů). V 5E tomu chtěli zabránit tím, že featy obsahují už to, čeho by v 3E bylo nutné dosáhnout kombinací několika featů. A docela to funguje.
A s bonusovkama by to bylo nejspíš obdobné. Wizardi by prostě u jistých schopností povolání definovali navíc zesílené efekty, kterých lze dnes dosáhnout kombinací s bonusovkou, které by nastaly za určitých podmínek.
Čím víc nad tím přemýšlím, tím víc mi to dává smysl a tím víc bych si přál, aby to bývali byli tak udělali a bonusovky nebyly třeba.