Už mám od něj pár odpovědí, tak zkusím odpovědět.
Maelik píše:
co Tančící světla? zůstávají jako trik?
Ano, zůstávají trik. Ale i na nich má hack, že je lze seslat max. jednou za hodinu. Vysvětluje to hlavně tím, že chtěl, aby hráčské postavy používaly klasické zdroje světla a magické jen výjimečně. Taky všem hráčským rasám zrušil vidění ve tmě (bez náhrady). Nutno ale říct, že hrají jen podle Basic Rules a tam vidí ve tmě jen trpaslík a elf. Podle něj se díky tomu hráči dokážou lépe vžívat do svých postav.
MirTur píše:
Zajímalo by mě, jakou mají hráčské postavy motivaci v takovém světě hrát.
Nalézt velký poklad, být nechutně bohatý a skoncovat s životem dobrodruha. Bohužel jejich útrapy jim dovolují tak maximálně přežívat, často i prchat před zákonem.
MirTur píše:
magie je vzácná a zakázaná (většina povolání DnD v sobě nějakou tu magii má)
Už to v podstatě zmínil Sirien. Bratranec to přirovnal k marvelovským filmům: Hlavní hrdinové jsou superhrdinové, a přesto jsou vzácní. Rozodně se nedá říct, že superhrdinou by tam byl každý druhý.
Magii postavy využívají mimo civilizaci, ve městech raději ne, na vesnicích se taky vyhýbají. Osobně jsem v tomto zvědavý na nové dobrodružství od Wizardů, protože Jeremy Crawford říkal, že v čtvrtích Hlubiny je magie taky omezena zákonem a jeho porušení má následky.
PanOndrej píše:
To skoro vypadá, že bratranec vlastně ani nechce hrát 5e.
Uvažoval o
Low Fantasy Gaming RPG, ale nakonec se rozhodl jen upravit 5E kvůli spoluhráčům, že na to byli zvyklí. Celá situace vznikla prý tak, že hráli Forgotten Realms a zapovídali se o tom, jak silně jsou FR inspirované středověkou Evropou. Bratranec bydlí v Kalifornii v USA a ve skupině jsou Evropané jen on a jeho manželka. Bratranec: "Jestli chcete skutečně středověce evropskou kampaň, tak vám ji předvedu, ale nebude se vám to líbit." Oni to nadšeně přijali. Nutno říct, že když pak viděli ten seznam, tak prý čučeli jak puci. Ani ne tak na pravidla, jako na ty sociální konsekvence (vztah k rasám, ženám, dětem) - to vše v atmosféře MeToo. Byl skoro heretik.
Sám říkal, že ho překvapilo, jak moc jsou 5E flexibilní a že drží pohromadě, i když s nimi člověk dělá harakiri. Jeho snahou ale bylo co nevíc přiblížit atmosféru středověku, a přesto aby to bylo stále hrdinské fantasy, i když low-heroic a low-magic. Ty resty ale fungují prý úplně v pohodě.
Je to možná hodně netradiční DnD setting, ale prý po pravidlové stránce to funguje bezvadně. Po krátké výměně PM se Sirienem jsem to hodil i sem na Kostku právě jako inspiraci pro ty, co by uvažovali o něčem podobném.
Jinak ještě možná pár detailů: Hrají podle Základních pravidel (Basic Rules), s těmi výše zmíněnými úpravami, a jejich dlouhodobá kampań (aktuálně 2 roky) se blíží ke konci, ale postavy došly jen na 5. úroveň. Nestvůry se vyskytují výjimečně. Jejich soupeři jsou hlavně cizí postavy a vír událostí, který je unáší dobrodružstvím a situace, kterým musí čelit.
Sám říká, že hráče ani tak moc nemotivují pravidla a postup na nové úrovně, jako to, "co se stane příště", protože vždy končí nějakým drsným cliffhangerem: buď postavy objeví něco zcela nového, nebo musí čelit nějakému drsnému rozhodnutí, nebo objeví, že se v něčem mýlily, nebo narazí na nějakou novou zajímavou cizí postavu apod.
Teď se dívám, že Sirien toho svém příspěvku shrnul docela dost a docela přesně.
EDIT: Ještě co se týče bojů, za celé dva roky měli asi 5 bojů.
EDIT2: Ještě ohledně toho VZP: Ve větších vesnicích a na městech existují ošetřovny, kde nemocné ošetřují řádové sestry. Z hlediska léčení to funguje jako hospody, ale zadarmo. Největší léčení družině poskytuje jejich klerik. Za celou dobu narazili na 2 další kleriky ve službách tajného řádu.