sirien píše:
lehoučce sem teda twistnul background abych se dostal aspoň k lehkejm zbrojím
Je bych zmínil, že tohle je celkem zásadní věc, která by neměla bejt jen tak. pro dost lidí už to nebude úplně "dle pravidel", což jim bude činit potíž.
Nakolik to je lehoučce a nekolik významně, to je asi subjektivní.
Nevím, nakolik je to dneska ještě u 5E validní, průzkum nemám, ale v dřívějších dobách DnD to nefungovalo úplně "ukažte mi, co tam máte, já si něco vyberu", ale dost lidí k tomu přistupovalo způsobem "chtěl bych htát asi takovouhle postavu a když mi to pravidla neumožní, tak mě to štve. Přičemž to "takovouhle" bylo dost o individuálních představách (jo, je to tak).
A proto ten ranger a i proto takovej "multi-tool". někomu to nesedlo, někdo se v tom naopak našel.
Když se podíváš do ADND 2E, tak tam u popisu rangera uvádějí:
Píše:
The ranger is a hunter and woodsman Who lives by not only his sword, but also his wits.
Robin Hood, Orion, Jack the giant killer, and the huntresses of Diana are examples of
rangers from history and legend. The abilities of the ranger make him palticularly good at tracking, woodcraft, and spying.
Ono taky tehdy byl Ranger subclassou Warriora (spolu s Fighterem a Palladinem). Subclassa zaměřená víc na lehčí brnění a dvě zbraně. A taky podmíněná tím, že ranger nesmí spáchat žádný zlý čin, nebo přijde o status rangera.
Už tady, v 2E, měl Ranger možnost výběru "a species enemy". A už tehdy mě tahle schopnost, dnes spolu s tím výběrem prostředí (to je až z 3E, ne? i když možná to bylo už v nějakých Complete Book of Rangers nebo tak něco) moc nebrala.
Jako jo, má to potenciál pro tu classu do kampaní, jako je LOTR, protože si vybereš skřety a seš proti nim fakt dobrej, že i fighterovi celkem stačíš v šanci na zásah (což bylo hlavní kritérium v té době).
V běžném pelmel fantasy prostředí nevíš moc koho si vybrat a proč. S tím terénem je to podobné.
Měl ještě Hide in Shadows a Move Silently v přírodě ... takže se zas takovej přírodní Rogue vlastnosti.
Co se kouzlení týče, tam mohl sesílat priestovský kouzla, ale jen ze dvou domén: Plants a Animal a to až od 8. úrovně. Takže to nebylo nic zásadního a spíš to vysokolevlovejm rangerům "usnadňovalo" život v přírodě.
V 5E mají už od nízké úrovně kouzla, která, co jsem viděl, mu mají nahnat bojové využití, mark of prey a takové podobné.
Mně i dalším lidem se ten "duch" classy v 2E celkem líbil. V 5E ... to není úplně ono. Resp. takhle, je to jiné, člověka to tlačí někam trochu jinam, i v souvislosti s tím, jak se změnila celá hra. Dřív to bylo víc "ok, teď jsme ve městě, tak prim hraje rogue a wizard; teď jsme v lese, prim hraje ranger a druid, teď jsme v bitvě, prim hraje fighter
To už dneska není, hra se změnila (a lidi jsou podle všeho rádi). Jen pak úplně nedává smysl táhnout sebou některá historická rezidua. Nebo možná ano, aby mohli říkat "je to stále DnD, které jste znali kdysi, a ještě lepší".