malkav píše:
vlastní zkušenost z plavby na lodi + tabulka
+informace od stálé posádky La Grace. Původní La Grace byla pirátská, takže o pirátění se tam toho od nich dozvíš vcelku dost. Co můžu porovnat tak vcelku věrohodně.
malkav píše:
tabulka pro loď typu "brig" uvádí až 90 mužů/vojáků
problém je, že se ten citovanej poměr bere nekriticky jako "svatej" a všechno ostatní se usuzuje z něj - a to i na úkor faktu že pak vycházej hodnoty, které nejde nikde jinde ověřit - ve skutečnosti hodnoty, které jsou jinde uváděné jinak. Což není logicky korektní způsob práce se zdroji.
(A to bez ohledu na to, že poměr definovanej hezky "kulatejma" číslama "5" a "10" je od pohledu krajně podezřelej sám o sobě.)
Když se podíváš tak těch pirátů se prakticky všude okolo obvykle uvádí tak kolem 50 na loď, řekněme 40-60, možná 30-70 když budeš benevolentní (ona to bude nějaká ta gausovka nejspíš). Což by jim dávalo početní převahu cca 2-4:1 pro většinu cílů, což je vcelku uvěřitelně představitelný.
90 pirátů na loď smysl nedává - hituje to ty hodnoty vojenských lodí, které byly fakt horní extrémy a tam kde se dají dohledat nějaké počty pirátů jsou uváděny výrazně menší. Aby to efram vysvětlil, tak si z prstu vycucal teorii o tom, že piráti útočili ve více lodích naráz - což sice není nemožné a koordinované útoky se skutečně občas děly, ale zpravidla u korzárů a většinou proti pobřežním cílům, ale že by se to dělo nějak pravidelně sem vživotě neslyšel. Takže aby obhájil nějaký od pohledu dost šílený poměr tak efram přihodil ještě teorii o tom, že piráti běžně útočili ve skupinách jak Dönitzovy vlčí smečky - za mě dává mnohem větší smysl odmávnout ten původní přehnanej poměr a spokojit se s mnohem umírněnějším poměrem 2-4:1, který bez problémů zapadne do všech ostatních čísel co se kde uvádí.
malkav píše:
Černovousova vlajková loď byla podle toho zdroje vyzbrojena 40 děl
...takže v praxi jich bylo třeba obsluhovat 20 :) Jinak mám teda dojem že Blackbeard měl těch děl 36 a ne 40. Každopádně to je přesně problém s tím arugmentovat konkrétními příklady a odvozovat z nich běžný stav věcí - zaznamenávané a citované případy jsou často extrémy. Třeba Blackbeardova loď byla vyhlášená, protože byla v dané době jedna z nejsilnějších okolo a dost krutě "přezbrojená" - tj. byla to nejsilnější a nejspíš nevětší loď okolo (podobně ano, někdo asi obeplul Mys dobré naděje s 8 námořníky, ale běžná praxe to spíš jako nebyla a vcelku by mě spíš zajímalo, co stálo za tim že si to někdo šel lajsnout).
Píše:
Pokud se ale chceme přiblížit co nejvíce realitě, pak bych dal s dovolením přednost obhájené vysokoškolské práci
...fakt mi přijde jakobyste na tu vejšku nikdo nechodil s touhle důvěrou v bakapráce (navíc z fildy).
Jinak jestli si chceš číst o lodičkách, tak to tu svého času bylo oblíbené Rytířovo (a Chrochtovo a Ebonovo, koukám) téma:
Rytíř:
Lodě, plachty, námořníci
Typy lodí (s Chrochtou)
Konstrukce lodí (rozpadlej jak sviň - nějak sem ho opravil, pokud tam najdete někdo ještě nějaké rozbité věci dejte vědět a budu opravovat dál...)
Slovník mořského vlka
Na palubě drakkaru
Na palubě triéry
Na palubě karavely
Chrochta:
Loďstva mořských národů
Lodní zbraně: Boj bez střelného prachu
Ebon:
Lodě a plavba
Argonantus:
Křižácké námořnictví