Protože mě o to prosil Aegnor ať to dám sem a neplevelím Jersonovo Vedení Hry.
Zazněla tam otázka, zda je postava schopná zabít nepřítele na jednu ránu. Takže uděláme modelového člověka bojovníka.
Na první úrovni bojovník si bojovník jako svojí nejvyšší vlastnost vzal Sílu (z průměrných hodnot v tvorbě postav - 15 + 1 za rasu), tudíž jeho obouruční meč má +5 k zásahu a zranění 2k6+3. Tzn, že v polovině případů má zásah do 15 OČ a zranění 9.
Obtížnosti střetnutí lehká: Mastif OČ:12 životy:5 na jednu ránu při 50%: ANO
Obtížnosti střetnutí střední: Kanec OČ:11 životy:11 na jednu ránu při 50%: NE
Na druhé úrovni náš bojovník získal akční vlnu, díky které je schopný zaútočit dvakrát, což znamená zásah do 15 OČ zranění 18.
Obtížnosti střetnutí lehká: Kanec OČ:11 životy:11 na jednu ránu při 50%: ANO
Obtížnosti střetnutí střední: Krokodýl OČ:12 životy:19 na jednu ránu při 50%: NE
Na třetí úrovni si náš vzorový bojovník vybral archetyp Taktik (nejsnáze se jeho schopnost přenese do hodů, jako manévr bude používat Manévrový útok, který mu přidá k8 na zranění, což znamená zásah do 15 OČ zranění 22.
Obtížnosti střetnutí lehká: Krokodýl OČ:12 životy:19 na jednu ránu při 50%: ANO
Obtížnosti střetnutí střední: Lev OČ:12 životy:26 na jednu ránu při 50%: NE
Přichází čtvrtá úroveň a náš bojovník si zvýšil hodnotu vlastností Síly o dva (nyní má bonus +4), což znamená zásah do 16 Oč zranění 24.
Obtížnosti střetnutí lehká: Lev OČ:12 životy:26 na jednu ránu při 50%: NE
Pátá a závěrečná úroveň našeho příkladu bojovník získal zdatnostní bonus +3 namísto +2 a získal schopnost útoku navíc, což znamená zásah do 17 OČ zranění 36 (pokud budu brát, že i z útoku z akční vlny dá také útok navíc tak 46).
Obtížnosti střetnutí lehká: Nosorožec OČ:11 životy:45 na jednu ránu při 50%: ANO
Obtížnosti střetnutí střední: Kosatka OČ:12 životy:90 na jednu ránu při 50%: NE
Takže, jak je vidět u každé úrovně (s výjimkou 4, ale to za chvíli vysvětlím), je možné nepřítele porazit na jednu ránu při padesáti procentech případů, záleží na úrovni nebezpečí pro danou úroveň dobrodruha. Ano někteří nepřátelé jsou postaveni na nemožnosti ho udolat jedním úderem (hodně životů kompenzovaných nízkým OČ a nízkými útoky proti hráčům), a zase naopak se nacházejí vyšší úrovně hrozby zabitelné jedním úderem (kompenzovaných zase vyšším OČ a nebezpečnějšími útoky proti postavám).
Obecně ovšem záleží na nebezpečnosti protivníků v závislosti na úroveň výzvy pro danou úroveň postavy (PPJ str. 83). Obecně se dá říci, že úroveň výzvy lehká, nejvýše střední to z většiny případů jde. Problém u 4. úrovně postavy, už začíná u 3., neboť zde se systém základních hodnot odklání od své na začátku jednodušší využitelnosti (lehká obtížnost pro úroveň 3. je hodnota 75 XP, ale za nebezpečnost 1/2 je jich 100, což už se blíží spíše ke střední obtížnosti 150 XP a u 4. úrovně je to vidět nejvíce kdy lehká je 125 XP a střední 250 XP - Za nebezpečnost 1 je 200 XP, proto postava není schopná vzorového lva udolat - jedná se spíš o střední, než lehkou nebezpečnost).