sirien píše:
Už uvažuješ člověka, co něco dělá. Většina lidí by prostě nešla odstřelit krále a ne kvůli možným důsledkům, ale protože by měla za to, že to stejně nevyjde. Teprve potom co by se přenesly přes tohle by začaly uvažovat nad tím, jestli jim to stojí za možné následky - ale to je už úroveň úvahy, ke které se většina lidí nedostane (pro mnoho politiků až dodnes dost naštěstí...)
Ano. A to je přeci základ v podstatě všech her ... i proto se jim někdy říká "hry na hrdiny".
Už tím, že si vytvoříš postavu ke hraní, tak většinou jsi dávno překonal ten úvodní hřbet. Už na začátku se většinou rozhoduješ, že budeš "hrát postavu", která něco dělá. Jakkoli ji můžeš dát vlastnost "obává se něco dělat, protože se bojí selhání" ... je takových postav nějaké významné statistické množství? Nemyslím si.
Jistě jsou lidé a skupiny, kteří se zabaví hrou na rybáře či rolníky a řemeslníky ... těm se, pohříchu, věnují pravidla typu DnD opravdu pomálu ... ne, vlastně se jim nevěnují vůbec.
Abych navázal na název původního článku ... u rolníků a řemeslníků možná nemusíš hledat rovnováhu systému. Resp. musíš, ale ve zcela jiné rovině, než u "hrdinů".
U běžných CPček je imho rovnováha o tom, jak konzistentně obdobně jsou schopni dosahovat svých cílů a překonávat překážky, které jim hra / GM nastavuje.
Autor píše: Píše:
Na čem záleží jsou světla reflektorů. Je to o tom zajistit, aby měl každý hráč doejm, že hraje významnou roli v příběhu. Aby měl každý svou chvíli slávy. Nebo aby někomu jinému pomohl mít jeho moment slávy.
A přesně tohoto bez "mechanické rovnováhy" lze dosáhnout konzistentně velmi obtížně. Protože hráči jsou lidé, protože GM je člověk ... nejsou to dokonalé stroje. A ve hře bez mechanik, které by pomáhaly rovnováhu nastolovat, se ve většině případů hra výrazně posune nějakým směrem. Nebudou mít všichni stejnou "chvíli slávy".
Autor předpokládá dokonalé hráče a dokonalé GM ... to je ale mimo realitu, bohužel.
Jerson píše:
Jen pro tvou informaci - systém o které mluvím nechává ve většině případů na hráčích, kdy chtějí provést test, právě proto, aby se na vývoji příběhu mohli co nejvíc podílet.
Ok, to je moje neznalost daného systému, omlouvám se. Měl jsem za to, že je to typicky dáno "shora"