Pokud chcete srovnávat, tak navrhuju si vzít nějaká dobrodružství pro DnD 3e, spočítat si v nich počty účinkujících nebo poměr bojových a nebojových scén. Podle mého, žádná velká změna a pokud tak mírně k lepšímu...
A nevím, co pořád máte s těma figurkama. Figurky existovaly i k ADnD. Pravda je, že ve 3e a 4e je jejich využití možná víc žádané, ale jaksi nevidím vztah mezi více figurek znamená méně RPG. Více figurek znamená více figurek. I více bojů znamená právě to - více bojů. Jde o to, jestli ty boje mají nějaký smysl, nějakou logiku a něco mění. Nebo jestli jsou jen tak.
Jedna věc je pravdivá - stejně jako ve SW Saga i ve 4e je to víc bojů proti davu slabších protivníků než forma 1 na 1. To je designérský záměr, vypíchne to pak ty souboje, kde stojíte proti hlavnímu drsňákovi nebo nějaké elitní skupině vůči těm, kde prostě masíte bandu "žrádla pro kanóny".