Jak jsem slíbil - ještě k těm encounterům.
DMG, str. 36-37 píše:
You must decide when a challenge has been overcome. (...) Other times it can be trickier. Suppose the PCs sneak past the sleeping minotaur to get into the magical vault - did they overcome the minotaur encouter? If their goal was to get into the vault and the minotaur was just guardian, than answer is probably yes.
Tedy žádná bitka a jsou za to XP jako za překonání jakéhokoliv jiného Encounteru dané úrovně. Na straně 39 DMG bych vypíchnul Challange Rating for Traps - opět žádná bitka.
Dále strana 40 - CR for Noncombat Encounters. Nevím, jak se to má ještě napsat jinak. Nebojová setkání/střetnutí mají CR a jsou za ně XP ve stejné výši jako za boj.
DMG, str. 40 píše:
(...) A roleplaying encouter should only be considered challange at all, if there is some risk involved and success or failure really matters.
Což je se až podezřele blíží definici scény jinde. Musí o něco jít! Něco je takříkajíc v sázce. Jsou tu i praktické příklady, ale kdyžtak si je vyhledejte sami.
Praktické příklady z konkrétních dobrodružstvíExpedition to Demonweb Pits, str. 44 píše:
Encounter C1 (The Ratatosk Tribe), CR 10
Goal: The PCs must convince the fireholder ratatosk named Kippenwall to provide them with a guide to help them along the trunk and branches of Yggdrasil to the planar portal, they seek...
Celé se to jmenuje Roleplaying Encounter Level 10, je tady popsáno několik komplikací, které to můžou zamotat a vůbec se nepočítá s tím, že by se bojovalo.
Expedition to Demonweb Pits, str. 106 píše:
Encounter E4 (Succubus Courtesans), CR 11
Conclusion: If succubi are defeated, bribed or bluffed...
Tady se bojovat může, ale je tady jasně zmíněno, že protivníci bojovat nechtějí a budou jen z donucení plus jsou zde dvě možné a pravděpodobnější cesty jak překonat encounter - úplatek nebo přelstění.
To samé v bledě modrém je tzv. Interaction Encounter G1: Madam Eva's Reading v Expedition to Castle Ravenloft, kde jde o věštění z balíčku karet (strana 55 - 61).
Další příklad je třeba Encounter K10 Dining Room, kde chce upír Strahd vytáhnout z postav informace a vůbec nemá zájem s nimi bojovat. Atd.
Stručně řečeno, encounter je specifický název pro scénu v rámci D&D. Předpokládá se, že se v D&D bude bojovat poměrně často, proto je i hodně encounterů bojových. Ale zaměnit část (byť možná většinovou) za celek nelze. Doufám, že teoretické i praktické příklady jsou dostačující, aby to dokazovaly.