Ebon Hand píše:
Tak já trochu idealisticky doufám, že se moc nevyskytují skupinky, kde DM hráčům tlačí svůj připravený příběh a oni chtějí hrát něco jiného. V tomhle jsem vždy spoléhal na přirozenou selekci a že hráči nebudou chodit hrát něco, co je nebaví a chtějí hrát něco jiného. Ano, znám několik ojedinělých případů DM, kteří si pak stěžovali, že s ním nikdo nehraje, ale to se jim dá vysvětlit (teda ne vždy to pochopí..). Životní lekce. :-)
Tak já budu méně optimistický a řeknu že existují. A dle mých zkušeností (řekl bych z obou stran GMovského stínítka, ale nepoužívám ho) to mnohdy není o tom, že by někdo chtěl někoho někam tlačit, ale spíš že některý věci ohledně hry se přes všechnu snahu někdy blbě komunikují. GM prostě pořád musí pozorovat kde leží zájmy hráčů, co je nejvíc bere, jestli současný styl hry baví všechny (nepřidat/neubrat bojů, sociálních interakcí, ...), hlídat aby všichni měli všichni dostatek spotlightu a k tomu plno dalších věcí kolem vyprávění samotného...
Když to člověku ujede, může některé hráče tlačit do témat a zvratů, co jim úplně nejsou po chuti, prostě proto že se zaměřoval na jiné věci. Což může vyústit v past, kdy všichni chválí třeba jak to má všechno hustou atmosféru, ale zároveň ve skupině sedí dva nebo tři lidi, co by radši ve hře dělali něco jiného, ale neozvou se (protože tohle je přece výbornej vypravěč a spousta věcí se jim jinak upřímně líbí), případně ani přesně nedokážou definovat co jim přesně vadí. A tak to doutná pod povrchem a čeká na nějaký rozkol.
Životní lekce jsou ok, ale obvykle je lepší padat/dostávat na hubu v přítomnosti někoho, kdo to ti vysvětlí proč se to děje a co s tím :)
Ebon Hand píše:
Příliš mnoho poznámek a detailů bere pozornost (a čas) od soustředění se na vyprávění, budování atmosféry, strachu hráčů a celkového coloru. Soustředím se na hru samotnou, na její vygradování, skutečně dospěláckou atmosféru, na zapojení všech postav a výraz hráčů. Pokud hra nekončí hláškama "hustý!!!", nebyla to dobře vedená hra. A příprava je v tu chvíli vedlejší. Stejně tak skoro každá příprava bere za své s první akcí hráčů a pak už se to vyvíjí vlastním životem a já vždy rád s chutí sleduji, kam se to vyvíjí, protože to je překvapení i pro mě.
Přesně. Zvlášť to zvýrazněné - to je dle mého takový magický bod, kdy začneš surfovat na vlně podnětů co dostáváš od hráčů a už jen zahusťuješ atmosféru, občas něco rozhodneš... a řekl bych, že smysl přípravy není odehrát hru od začátku do konce, ale dostat ji do tohohle bodu. Ideálně pak takhle jedeš až do konce hry, a všechny vás to vyhodí s tím pocitem, že to byl hustý.
sirien píše:
Popravdě, moje pravidlo je, že je limitem užitečné přípravy 1A4 poznámek. Co se týká samotného sezení, teda, nepočítám do toho případné char-sheety NPCček nebo poznámky ke světu a místům atp.
Jedna A4 mi taky přijde jako ideál - obvykle je to úplně dostačují na hru bežné délky a většinou jsem tam schopen zaznamenat všechny klíčové poznámky i staty NPCček co potřebuju. Dvě A4 se ještě dají (pokud si je tedy nenapíšeš z druhé strany, to jsi pak odsouzen k věčnému obracení tam a zpět), pokud člověk hraje něco komplexnějšího. Víc papírů už se plete mezi sebou a obvykle to značí víc přípravy, než člověk skutečně využije. A ještě je užitečné mít někde přilepený seznam rychle použitelných jmen pro NPC, to do toho nepočítám.
Stejně tak mi přijde, že zabývat se "tvrdou" přípravou (tj. sedím u stolu a dělám si poznámky, ne jdu se projít a přemýšlím u toho nad zápletkama) má smysl jenom omezenou dobu, řekněme hodinu, maximálně dvě, pokud si systém žádá nějakou složitější přípravu NPC a/nebo ho ještě nemám zaběhnutý (pokud si žádá víc a nezlepšuje se to, pak roztavit a prodat ...a použít něco jiného).
Ebon píše:
V sešitě si najdu jen staty dříve použitých NPC a nějaké random potvory, které jsem si v minulosti vypsal, použil a postavy tím místem cestují znovu.
Píšeš si NPCčka do sešitu jedno za druhým i se staty nebo používáš nějaký kroužkový blok? Já mám vždycky problém, že je píšu různé na výše zmíněné papíry s přípravou, kterými se pak vždycky přehrabuju o několik her později, když vím že NPC budu potřebovat. A zároveň tam potřebuju mít postupně narůstající množství poznámek jak se situace kterého NPC odposledně změnila, takže prostý sešit pro mě není moc řešení.