sirien: Že tys ještě nehrál žádnou DnD5e hru krom toho s mágy na 16. úrovni? Na tohle bys při hře musel narazit daleko dříve, každý na tohle narazí během pár her, je to vlastnost systému. V té hře se prostě umírá, na jeden povedený/nepovedený hod. A záleží pouze na GM, jak to zmanipuluje, aby tím neukončil kariéru hráčské postavy.
Noc goblinů trpí přesně tím, čím trpí většina připravených scénářů - to dobrodružství se musí dohrát do konce. Musí se rozhodnout posledním sřetnutím. Z toho vyplývá, že postavy musí ze všech předchozích střetnutí vyváznout a hráči musí mít u posledního střetnutí pocit, že pokud už prohrají, že to byla jejich chyba, nikoli nefér nastavené střetnutí. A viditelně ten pocit může mít i GM, že ;-)
A DnD je neskutečně náchylné k tomu, aby postava, minimálně na několika prvních úrovních, nevyvázla ze střetnutí a je neskutečně náchylné k tomu, aby bylo střetnutí chybně (pro to, jak má hra v daný okamžik vyznít) nastavené. XP ani CR to nedokáže vyvážit.
Ale jedná se o vlastnost systému, se kterou nezbývá, než se smířit. Postavy náhodně umírají. Pokud se s tímto nesmíříme, nezbývá, než buď šmelit situaci v příběhu (jak popisuje Naoki, a na rovinu říkám, že je jedno, jestli se GM rozhodne, že polovinu encounteru zahodí, nebo si pozmění pár hodů, jedná se o stejné šmelení) nebo vymýšlet volitelná pravidla, která tuto základní vlastnost systému budou obcházet.
My, když jsme DnD hráli, tak odpozorované "bezpečné" (volitelné, doporučení) pravidlo bylo, že NPC nesmí být více než polovina postav, NPC nesmí mít plošná kouzla, NPC nesmí mít větší kostku zranění než je polovina kostky životů člena družiny, na kterého bude útočit. V opačném případě se nám velice jednoduše stávalo, že postava padla během jediného kola, v iniciativě NPC a nemohla s tím nic dělat. A padnutí jedné postavy velice často znamenalo prohru celé družiny.